eur:
389.59
usd:
361.71
bux:
68002.24
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

Keményen megfizet Magyarország az IMF dollár milliárdjaiért?

Még nem hozták nyilvánosságra annak a csomagnak a részleteit és feltételeit, amelyről a Nemzetközi Valutaalap (IMF) állapodott meg magyar döntéshozókkal. Miközben már a megállapodás ténye is nyugtatóan hathat befektetői szempontból, rögtön felvetődik a kérdés: mit kérhet a mentőövért cserébe az IMF?

Az IMF a nemzetközi pénzügyi rendszerben a végső hitelezői funkciót tölti be, és rendszerint szoros feltételekhez köti a kölcsönt. A nagy kérdés az, hogy itt is lesznek-e ilyen feltételek?

Érvek a kemény IMF-feltételek mellett:

- Jelentősnek és a régiós IMF-képviselő hétfői nyilatkozatának megfelelően nagyon jó szerkezetűnek harangozta be a pénzügyi csomag méretét és tartalmát az IMF, így az IMF elvárásai is kemények lehetnek.

A vasárnap bejelentett jelentős ukrán IMF-segélycsomagért cserébe többek között a bankrendszer reformját, a szociális kiadások lefaragásán keresztüli kiegyensúlyozottabb költségvetést és a folyó fizetési mérleg deficitjének mérséklését várja el a feloszlóban lévő ukrán parlamenttől az IMF.

- A magyarországi (és külföldi) közgazdászok között konszenzusosnak tekinthető az a vélemény, hogy bizonyos kiadás oldali reformok nélkül nem lehet érdemben és tartósan növelni a magyar gazdaság potenciális növekedési ütemét, de ezt támogató döntések az elmúlt két évtized tapasztalatai alapján csak erős külső kényszer, pénzügyi szorítás során tudtak megszületni.

- A vasárnap este közzétett Magyarországgal kapcsolatos szűkszavú IMF közleményből a fenti megfontolásokat ki lehet olvasni (például a megállapodás alapján a szerteágazó intézkedéscsomag növeli Magyarország rövid távú pénzügyi stabilitását, javítja a hosszú távú gazdasági növekedési potenciálját, továbbá biztosítja a fiskális fenntarthatóságot és erősíti a pénzügyi szektort).

Érvek a viszonylag puhább IMF-feltételek mellett:

- Magyarországnak van elfogadott, a középtávú terveket is tartalmazó, az Európai Unió által is jóváhagyott konvergenciaprogramja; sőt a magyar kormány a pénzügyi válságra reagálva már mérsékelte az idei és a jövő évi államháztartási hiánycélját is.

- A 2006 nyarán elindult kormányzati kiigazító csomag komoly külső és belső egyensúlyjavulást hozott: az eredetileg 10 százalék feletti GDP-arányos államháztartási deficitet már idénre a 3 százalékos maastrichti küszöbszint alá tudjuk szorítani, ami rendkívül nagy teljesítmény nemzetközi összevetésben is. A tervezettnél nagyobb államháztartási deficitcsökkentés, illetve a rossz külső makrokörnyezet (tovább javuló folyó fizetési mérleg pozíció) együttesen jelentősen tovább enyhíti az ország külső finanszírozási igényét. A tőkepiaci válság hatására a gazdaság tőkebevonási lehetőségei is szűkülnek, ez tovább mérsékli a külső egyensúly hiányát. - Az IMF az utóbbi időben már szakított a megsegített ország fizetőeszközének jelentős leértékelésén, illetve komoly adóemeléseken keresztüli stabilizációs programmal, de a költségvetési kiadáscsökkentéseket továbbra is elvárhatja (hazánkat egyébként már régóta ostorozza például a bőkezű szociális támogatási rendszer szigorítása érdekében).

- A magyar parlamenti pártok populizmusát, illetve erős megosztottságát figyelve, van kockázata egy kemény feltételeket tartalmazó IMF-csomag politikai elfogadásának. Így lehetséges, hogy olyan megállapodás született, ami az elfogadás esélyeit növeli. (Az ukrán segélycsomagot a megállapodás parlament általi elfogadásához kötötte az IMF).

Mi következik ebből?

Az IMF-közleménynek a fiskális fenntarthatósággal és a gazdasági növekedési potenciál erősítésével kapcsolatos megjegyzései, illetve az, hogy a térségi IMF-képviselő szerint nagyon jó szerkezetű a kialkudott gazdaságpolitikai csomag, összességében arra utal, hogy:

- A szociális és nyugdíj-jellegű kiadásokhoz, illetve a családtámogatási rendszer egyes elemeihez valamilyen módon jó eséllyel hozzá kell nyúlnia a kormánynak.

- Eközben a 2010-es választások árnyékában a választási költekezés lehetőségét a nullára kell mérsékelni, amelynek eszköze lehet például a költségvetési kiadási plafonokról rendelkező törvényjavaslat elfogadása, jobb esetben egy komplexebb fiskális szabályrendszer. Az is lehetséges, hogy a kormány által eddig bejelentettnél még nagyobb államháztartási hiánycsökkentés valósul meg.

- Az adórendszer nemzetközi versenyképességet, illetve a gazdaság növekedési potenciálját torzító elemeinek mérséklése, kiküszöbölése is elképzelhető lenne, bár az valószínűtlen, hogy az átfogó adóreform kidolgozása - annak időigényessége miatt - belefér az IMF-megállapodás kereteibe.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 5. 12:45
×
×
×
×