A legutóbbi megbeszélések után a gazdasági miniszter közölte, elkészült a válság-forgatókönyv, amely értelmében a kormány fokozatosan fogja felszabadítani a stratégiai olajtartalékokat.
A MOL tulajdonában lévő Slovnaft olajfinomító kötelezte magát, hogy a hét végéig saját tartalékait fogja felhasználni, tehát naponta 15 ezer tonna kőolajat dolgoznak majd fel.
A kormány szerdán vitatja meg azt az anyagot, mely szerint ha nem indul meg az olajszállítás a Barátság vezetéken, mintegy 100 ezer tonna olajat kölcsönöz a Slovaftnak az állami tartalékalapból, azzal a feltétellel, hogy a társaság korlátozott üzemmódban működik majd tovább és elsősorban a hazai piacot látja el.
E csökkentett termelés mellett az előzetes megállapodás alapján a Slovnaft naponta 11 ezer tonna kőolajat dolgozna fel és korlátozná termékeinek exportját.
Ha két hét múlva sem újulnának fel az olajszállítások Szlovákiába a Barátság kőolajvezetéken keresztül, akkor további olajmennyiséget szabadítanának fel a stratégiai készletekből, ugyanakkor pótlólagos szállítmányokra lenne szükség elsősorban az Adria kőolajvezetéken keresztül- nyilatkozta Lubomir Jahnátek gazdasági miniszter.
Ahhoz, hogy ezt a rendszert Szlovákia működtetni tudja, a miniszter szerint legalább tíz napra lenne szüksége. Pozsony kész intenzív tárgyalásokat kezdeni Ukrajnával is az Ogyessza-Brody olajvezeték kihasználásáról.
Szakemberek szerint Szlovákia komoly hátránya, hogy a visegrádi régión belül leginkább függ az orosz vezetékes szállításoktól. Csehország ugyanis már korábban megépítette a nyugat-európai hálózatra rácsatlakozó vezetékét, Lengyelország olajtankerekkel tudja megoldani ellátását, Magyarország pedig - legalábbis a szlovákok szerint - jelentős saját olajkitermeléssel rendelkezik.