A vásárlási láz növekedésével számol 2006-ban a Deloitte európai felmérése. Az európai vásárlók nagy része ugyanis optimistábban ítéli meg országának gazdaságát, illetve saját vásárlóerejét, mint egy éve.
Ez a pozitív hozzáállás kedvez az év végi költekezésnek: az európai vásárlók mintegy 86 százaléka nagy ünneplést tervez karácsonyra.
A karácsonyi költségvetés legnagyobb részét mindenütt ajándékokra költik.
Egész Európát tekintve változatlanul a hollandok költenek a legkevesebbet, a legnagyobb költekezők az írek a háztartásonkénti több mint 1.300 euróval.
A feltörekvő országok fogyasztói, az orosz, török, ciprusi háztartások jövedelmük több mint 10 százalékát költik a karácsonyi ajándékokra, szemben a hollandokkal, akik alig több mint 1 százalékot szánnak fizetésükből erre a célra.
Az alacsony európai születési statisztikák miatt az ünnep egyre kevésbé szól csak a gyermekekről. A legtöbb ajándékot most már a rokonsághoz tartozó felnőtteknek vásárolják. Kivétel ez alól Hollandia, ahol még mindig a gyerekeknek jut a legtöbb ajándék.
A legkevesebb ajándékot a németek veszik, háztartásonként kilencet, míg a legtöbbet szám szerint 18-at az írek és a ciprusiak vásárolják.
Egész Európára jellemző, hogy a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A csak erős könyökmunkával áthatolható tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást.
Tovább hódít az internetes vásárlás. A világhálón vásárlók száma Nyugat-Európában a legmagasabb. Idén ez az arány a 60 százalékot is elérheti.
A leggyakrabban on-line vásárolt termékek a CD-k, a DVD-k és a könyvek. A divat is feljövőben lévő kategória, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek jelenleg az ötödik legkedveltebb ajándéknak számítanak Európában.