Infostart.hu
eur:
363.02
usd:
313.75
bux:
150552.7
2026. augusztus 15. szombat Mária
Slim young woman measuring her thin waist with a tape measure, close up
Nyitókép: demaerre/Getty Images

Árthat is magának az ember, ha egyszerre több diétát is tart?

Egy ausztrál kutatás rávilágított, hogy akár túlzásba is lehet vinni az egészséges életmódot.

Az ausztrál Swinburne Technológiai Egyetem kutatói szerint akár veszélyes is lehet, ha az ember túlzásba viszi az egészségesnek hitt életmódot és hirtelen többféle diétás trendet is követni kezd – írja a Journal of Gastroenterology and Hepatology Open című tudományos lapban publikált cikk nyomán a hvg.hu.

Caroline Tuck, a tanulmány szerzője szerint a diéták kombinálása olyan problémákat erősíthet fel, mint például a tápanyagok bevitelének hiánya.

Ilyen lehet például, ha valaki vegetáriánus, és alacsony fermentálható szénhirdátot (FODMAP) tartalmazó diétát tervez. A vegetáriánusok ugyanis a fehérjeforrást a magas FODMAP-tartalmú élelmiszerekből viszik be a szervezetükbe.

A fermentálható szénhidrátok olyan rövid szénláncú cukrok, amelyek a vékonybélben nehezen szívódnak fel. Emiatt a vastagbélben a bélbaktériumok erjesztik, ami gázképződéssel és puffadással, hasmenéssel járó tüneteket okozhat, különösen az irritábilis bél szindrómában (IBS) szenvedőknél. Ezek a szénhidrátok olyan élelmiszerekben fordulnak elő, mint a hagyma, alma, búza, tejtermékek vagy a hüvelyesek. Utóbbiakból fogyasztanak többet a vegetáriánusok, hogy pótolják a húsmentes étkezéssel kieső fehérjebevitel egy részét. A szakember szerint ezért a két diéta kombinálása komoly tervezést igényel.

A kutató úgy véli, különböző betegségek esetén az emberek többféle étrendet is alkalmazhatnak párhuzamosan, ezeket azonban mindig orvos írja elő és szakemberek segítségével kell végezni. Ha valaki magától fog ilyesmibe, az akár komoly gondokhoz is vezethet, akár a tüneteket is súlyosbíthatja, fizikai és mentális kimerültséget is okozhat.

Caroline Tuck a tanulmányban figyelmeztet: a diéták nem megfelelő kombinálása, alkalmazása akár olyan krónikus betegségek kiváltója is lehet, mint a szívbetegség, 2-es típusú diabétesz, daganatos megbetegedések, elhízás, legyengült immunrendszer, csontritkulás.

A szakemberek szerint bizonyos esetekben az is kihívást jelent, hogy az orvosok meggyőzzék az érintetteket arról, hogy az állapotuk csak részben stabilizálható a diétával, ahhoz gyógyszeres terápiára is szükség lenne.

A kutató szerint az alapvetően örömteli, hogy valaki oda akar figyelni az étkezésére, ám ha ezt nem megfelelő körültekintéssel teszi, az a fenti problémákhoz, és adott esetben az állapot súlyosbodásához vezethet.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: a Hamász lefegyverzésén múlik a gázai béke, de egy palesztin államnak a közeljövőben alig van realitása

Szakértő: a Hamász lefegyverzésén múlik a gázai béke, de egy palesztin államnak a közeljövőben alig van realitása

Donald Trump amerikai elnök július 30-án történelmi áttörésként jelentette be, hogy a Hamász és a Gázai–övezet valamennyi palesztin fegyveres csoportja beleegyezett a teljes fegyverletételbe. A folyamat azóta alig halad. Bár most úgy tűnik, hogy a Hamász hajlandó megtenni az első lépést, Izrael a belföldi választási kampány miatt húzza az időt.

Már az osztrákok is menekülnek a tűz elől

Tűz ütött ki pénteken egy kelet-ausztriai erdőségben, a közeli településről mintegy százötven embert kimenekítettek, mintegy 100 méternyire a lángoktól - jelentette az ORF.
inforadio
ARÉNA
2026.08.17. hétfő, 18:00
Baranya Sándor
egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék vezetője
Egyetlen éjjel alatt darálták be az orosz flottát, kulcsfontosságú területen ajánlott tűzszünetet Ukrajna - Híreink az orosz-ukrán háborúból pénteken

Egyetlen éjjel alatt darálták be az orosz flottát, kulcsfontosságú területen ajánlott tűzszünetet Ukrajna - Híreink az orosz-ukrán háborúból pénteken

Nyilvánosságot látó felvételek alapján az ukrán fegyveres erők augusztus 12-13 között több orosz hadihajót - köztük a Fekete-tengeri Flotta jelenlegi zászlóshajóját - is megrongáltak Novorosszijszk kikötőjében. Mindeközben folytatódik a két harcoló fél között egymás gabonaszállítmányainak támadása, melyre Volodimir Zelenszkij ukrán elnök most tűzszünetet ajánlott. A fronton az orosz és az ukrán erők is területszerzésekről tesznek jelentéseket. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×