eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Használt nyári gumi (b) és új téli gumi egy autószervizben Pécsen 2019. október 29-én.
Nyitókép: MTI/Sóki Tamás

Jég az úton, a magyar autóversenyző egy dolgot kér az autósoktól

Azonnal cseréljen gumit amint beköszönt a télies időjárás - ez a legfontosabb autós figyelmeztetés a német autóklubtól. Az Inforádióban az autós szakértő azt mondja, a gumicsere mellett nagyon fontos, hogy ne megszokásból vezessünk. Tekintsük ismeretlennek a régi útvonalakat, azaz kiemelten figyeljünk.

Aki még nem tette meg, annak mihamarabb fel kell szerelnie autóját négy évszakos vagy téli gumiabroncsokkal - ez az alapvető ilyen időjárás esetén. Az már személyes tapasztalat, hogy csütörtökön délelőtt, amikor látszót, hogy komolyan esik a hő és a havas eső, már csak a jövő hétre lehetett időpontot foglalni a fővárosban a gumiszervizeknél.

A tapadás nem csak gyorsításkor, illetve nem csak a hajtott kerekeken fontos, hiszen csak jól tapadó abroncsokkal lehet biztonságosan, rövid úton fékezni, és biztonságban bekanyarodni a téli útviszonyok közt. Aki téli körülmények közt is nyári gumival közlekedik, az fokozott balesetveszélynek teszi ki magát és a többi közlekedőt - írja a telex.hu az ADAC alapján.

Lámpák

A rosszabb látási viszonyok miatt kulcskérdés, hogy az autó lámpái is hibátlanul működjenek. A téli felkészülés része, hogy a szélvédőmosó-rendszert is téli folyadékkal kell feltölteni, amely legalább -20 Celsius-fok hőmérsékleten is használható. Indulás előtt az autót és a lámpáit is meg kell tisztítani a hótól és a jégtől – nem elég, ha csak egy foltnyi területen tisztítjuk le az ablakokat és a szélvédőt.

Szinte kiirthatatlan babona, hogy elindulás előtt percekig álló helyzetben kell melegíteni az autó motorját, ám ez tévedés.

A megfelelő melegre járatáshoz egyszerűen indítsuk be a motort, majd amikor már kilátunk a letakarított ablakokon, induljunk útnak, és fokozatosan növelt terheléssel, legfeljebb közepes fordulatszámon járassuk melegre a motort - szól a tanács.

Lassan, óvatosan

A statisztikák szerint a téli ütközések 43 százaléka a túl rövid követési távolság miatt következik be, és az ütközések kockázatát csak fokozza, ha nem téli gumival próbálkozunk a havon. Az abroncs mintázatától függetlenül óvatosabban kell fékezni és kormányozni, azaz kerülni kell a hirtelen, erőteljes fékezéseket és kormánymozdulatokat.

Amikor jön a baj

Ha a jármű egy kanyarban elkezd letérni az útról, kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, inkább nyomjuk le rövid időre a fékpedált. Néhány km/óra sebességcsökkenés általában elég ahhoz, hogy visszanyerjük az uralmunkat az autó felett.

A megváltozott útviszonyok és a hosszabb féktávolság megtapasztalásához érdemes nyílt, üres útszakaszon rövid fékezési próbákat tenni, mert így meggyőződhetünk arról, hogy hogyan viselkedik az autónk, illetve hogyan dolgoznak a menetbiztonsági berendezések, tehát a blokkolásgátló és a menetstabilizáló ilyen helyzetben.

Hókotró

Hóesés és hirtelen ónos eső esetén mindenhol síkosságmentesítő járművek jelennek meg a forgalomban, ezeket el kell engednünk, és érdemes jelentős távolságból követni őket, mert így nem jut szóróanyag az autónkra, illetve hóval sem teríti be, rontva ezzel a látási viszonyokat.

Szintén személyes tapasztalat, hogy ezeket inkább ne előzzük meg, vagy csak akkor, ha megállnak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×