eur:
406.65
usd:
377.69
bux:
76514.2
2024. november 8. péntek Zsombor
Nyitókép: Pexels.com

Félelem a repülőn: adunk néhány jó tanácsot

Korábbi és jelenlegi pilóták összegyűjtötték, melyek a legfontosabb teendők, amikor fellépünk a fedélzetre.

Bár az általános vélekedések szerint a repülővel való utazás ma már nagyon biztonságos, sokan még mindig szorongva foglalják el helyüket egy-egy járaton. Az Eurostat nemrég közölte, hogy 2022-ben 147-en vesztették életüket az Európai Unió területén az uniós országokban lajstromba vett légi járműveket érintő közlekedési balesetekben, 26-tal többen, mint 2021-ben.

A jelentés szerint tavaly a legtöbb, összesen 112 emberáldozatot követelő légi baleset a korábbi évekhez hasonlóan az úgynevezett általános célú repülés kategóriába tartozó, 2250 kilogrammnál kisebb maximális felszálló tömegű (MTOM) repülőgépeket érintette. Ez az alkategória a kisrepülőket, a para- és motoros vitorlázókat, a mikrokönnnyű repülőket, a kisméretű helikoptereket, valamint a hőlégballonokat foglalja magába.

2022-ben egy ember halt meg az EU-ban lajstromozott, 2250 kilogrammot meghaladó felszálló tömegű repülőgépeket érintő általános repülési balesetben, a kereskedelmi légi közlekedésben pedig 17 ember vesztette életét, míg 2021-ben nem volt ilyen haláleset, 2020-ban három, 2019-ben pedig 21 ilyen tragédiával zárult baleset történt.

Mire figyeljünk?

Nagy baj tehát bármikor történhet, ezért nem árt felkészültnek lenni. A roadster.hu összegyűjtötte, hogy szakértők milyen életmentő lépéseket ajánlanak vészhelyzet esetén. Hans Mast, a Golden Rule Travel szakértője a következő tanácsokat adta:

  • Mindig nézzünk körül a fedélzeten!
  • Rögtön a felszállás után keressük meg a legközelebbi kijáratot, hogy tudjunk róla!
  • Számoljuk meg, hány üléssor van a helyünk és a vészkijárat között!

Hans Mast figyelmeztet, hogy vészhelyzet közepette a látási viszonyok romolhatnak, ezért a „mentális térkép” akár életmentő is lehet. Érdemes jól megnézni, ki ül előttünk, mellettünk, hol lehet szabad hely, ha menekülőre kell fognunk. Tudatosítani kell magunkban, melyik a legrövidebb út a vészkijárathoz, mert pánikhelyzetben leblokkolhatunk és nem biztos, hogy jó döntéseket hozunk.

Egy korábbi pilóta, Nick Eades szerint

a biztonság tudatosítása nem akkor jelentkezik, amikor a személyzet biztonsági eligazítást tart, hanem már akkor elindul, amikor fellépünk a fedélzetre.

A pilóták adott esetben már a hajtóművek beindítása előtt megnyomhatják az evakuálást jelző riasztást.

Dan Bubb, egy másik pilóta azt tanácsolja, hogy az utasok mindig figyelmesen hallgassák végig a felszállás előtt a személyzet biztonsági utasításait. Egy társa, Patrick Smith szerint pedig sokkal nyugodtabban, könnyebben menne a beszállás egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem lennének annyira türelmetlenek.

Címlapról ajánljuk
Kemény tiltakozásokra is szükség lehet a szlovák nyelvtörvénnyel szemben, véli a Magyar Szövetség elnöke

Kemény tiltakozásokra is szükség lehet a szlovák nyelvtörvénnyel szemben, véli a Magyar Szövetség elnöke

A Magyar Szövetség közleményben reagált a szlovák kulturális tárca nyelvtörvényt szigorító módosítására, mert a felvidéki párt szerint semmi szükség a nyelvtörvény szigorítására, a szankciók kiterjesztésének és emelésének gondolata nemcsak indokolatlan, hanem elfogadhatatlan. Gubík László pártelnök tragikomikusnak nevezte a törvénytervezetet; úgy véli, a szlovák nyelv domináns szerepe eleve alkotmányos garanciákkal bír.

Európai Tanács-elnök Budapesten: sikerült egyetértésre jutnunk abban, mit akarunk együtt tenni a versenyképességért

Az EU-csúcstalálkozóra érkező Charles Michel újságírók előtt hangsúlyozta: az unió versenyképességének erősítését célzó Draghi-jelentés kiváló alapot jelent a témában, az abban foglalt ajánlások világosak és egyértelműek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.08. péntek, 18:00
Stumpf István
egyetemi tanár, korábbi alkotmánybíró és kancelláriaminiszter, az NKE John Lukács Intézet Amerika Kutatóintézetének emeritus kutatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×