Vitaindító dokumentumot állított össze a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) "mikromobilitási" témában, ez a gyaloglás, kerékpározás, elektromos járművek témakörét fedi le. A vita segítheti majd hozzá a főváros vezetését és a BKK-t egy új mobilitási stratégia megalkotásához - írja friss közleményében a közlekedési cég.
De már a munka kezdetén leszögezi: "a gyaloglásra-kerékpározásra való nyitottság nagy lehetőség, amit még nem használunk ki eléggé". A főváros célként tűzi ki többek között, hogy "legalább a közeli kirándulásokra ne autóval induljanak a budapestiek", hanem közösségi közlekedéssel, kerékpárral vagy gyalog.
A BKK kitér arra is, hogy a közösségi közlekedés mellett a kerékpározás, a gyaloglás, a mikromobilitás nagyobb aránya
növelheti egy adott út kapacitását, áteresztőképességét, amely a gépjárműforgalom számára is megoldást jelent a torlódások csökkentésére.
A vitaanyag kidolgozásakor kiemelt szerepet kapott a társadalmi igazságosság és a klímavédelem elve.
A Budapesti Mobilitási Terv célkitűzése szerint a kerékpáros közlekedés aránya 2030-ra eléri az 5 százalékot, a gyalogos közlekedés pedig a 15 százalékot az utazások hosszát tekintve, de nem a közösségi közlekedés igénybevétele helyett, hanem azzal kombinálva.
A BKK 10 javaslata az aktív és mikromobilitás fejlesztésére:
- megállítani a városi-elővárosi utazások számának növekedését
- átalakítani és újraosztani a közterületeket a közlekedés szempontjából
- összefüggő, biztonságos, kényelmes gyalogos és kerékpáros útvonalhálózat
- mikromobilitás kombinálása a közösségi közlekedéssel
- új parkolási, kölcsönzési, használati feltételek az új közlekedési módokban
- utazástervező rendszerek teljes körű integrációja
- szemléletformálás iskolásoknak, járművezetőknek
- szemléletformálás a mikromobilitás népszerűsítésére
- rollerek és kerékpárok szabályozása, hatékonyabb ellenőrzése
- az intézkedési tervek hatékony végrehajtása, egyeztetve a civilekkel, a vállalkozásokkal, a kerületekkel és a kormányzattal.
A BKK által felvázol "bringasztrádaterv" arról szólna, hogy szélesebb útfelületeken, biztonságosabb csomóponti átvezetésekkel, közvetlenül, akadálymentesen lehessen eljutni a-ból b-be.
Az anyaghoz - amelyet ITT lehet elolvasni, megtekinteni - várják a budapestiek véleményét.