INFORÁDIÓ 
2019. szeptember 16. hétfő
Edit

autóvezetés

biztonság

közlekedés

egészségügy

Meglepő adatok a vezetéshez szükséges ételről és italról

Meglepő adatok a vezetéshez szükséges ételről és italról

Infostart

Az ivás és az evés kulcsfontosságú a hosszabb vezetéseknél - ezekről szolgálnak váratlan adatokkal a szakemberek. Tudta például, hogy a vízhiány olyan vezetési hibákat okoz, mint az alkoholfogyasztás?

Az autóvezetés során 1000–­1350 kalóriát égetünk el na­pon­­ta, ami hasonló a pihenés energiafelhasználásához. Emi­­att a sofőrnek nincs szüksé­­ge nagy mennyiség bevitelére, in­­kább korlátoznia kell az ét­­ke­zést napi 2000–2500 ki­lo­ka­­lóriára – idézte a kisalfold.hu Mari Carmen Lópezt, a Seat orvosi központjának munkatársát. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy nem szabad üres gyomorral a kormányhoz ülni, mert a vércukorszint lecsökkenhet, és szédülés jelentkezhet, valamint az éhség tovább csökkenti a vezető figyelmét.

A legtöbb európai KRESZ nem kifejezetten tiltja a sofőrnek a menet közbeni evést, de az elvonhatja a figyelmet a vezetésről és korlátozhatja a mozgás szabadságát. A Leeds-i Egyetem tanulmánya szerint

a reakcióidő étkezés közben akár 44 százalékkal is csökken.

Spanyolországban például az evésen vagy iváson ért vezetőknek 200 euró bírságot kell fizetniük, Angliában 100 fontot, ráadásul ott még három pontot is levonnak tőlük. Ezért ajánlatos a pihenőhelyeken enni és inni.

A vízhiány úgy árt, mint az alkoholfogyasztás

Inni viszont kell, és erről na­gyon sokan hajlamosak megfeledkezni. Egy angol egyetem és az Európai Hidratációs Intézet közös tanulmánya szerint

a nem megfelelő folyadékbevitelű vezetők hasonló hibákat követnek el, mint azok, akiknek a vérében 0,8 gramm/liter alkohol van, vagyis mintha megittak volna négy pohár bort.

Erre is gondoljunk, amikor arról döntünk, tartsunk-e ivószüne­tet. A leggyakoribb hibák az önkéntelen sávelhagyás, a kései fé­kezés és a vállak lelazulása. A de­­­­hidratáció szédülést vagy hányást, súlyosabb esetben eszméletvesztést is okozhat.

Ezzel kapcoslatban jó tudni, hogy néhány kávé vagy tea segítheti a figyelem fenntartását, de a túlzott koffeinfogyasztás idegességet okoz, a szakember szerint viszont

az energiaitalok fogyasztása határozottan kerülendő.
Nyitókép: Pixabay
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018