Infostart.hu
eur:
363.36
usd:
315.06
bux:
150022.25
2026. augusztus 14. péntek Marcell
Nyitókép: Pixabay

Meglepő adatok a vezetéshez szükséges ételről és italról

Az ivás és az evés kulcsfontosságú a hosszabb vezetéseknél - ezekről szolgálnak váratlan adatokkal a szakemberek. Tudta például, hogy a vízhiány olyan vezetési hibákat okoz, mint az alkoholfogyasztás?

Az autóvezetés során 1000–­1350 kalóriát égetünk el na­pon­­ta, ami hasonló a pihenés energiafelhasználásához. Emi­­att a sofőrnek nincs szüksé­­ge nagy mennyiség bevitelére, in­­kább korlátoznia kell az ét­­ke­zést napi 2000–2500 ki­lo­ka­­lóriára – idézte a kisalfold.hu Mari Carmen Lópezt, a Seat orvosi központjának munkatársát. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy nem szabad üres gyomorral a kormányhoz ülni, mert a vércukorszint lecsökkenhet, és szédülés jelentkezhet, valamint az éhség tovább csökkenti a vezető figyelmét.

A legtöbb európai KRESZ nem kifejezetten tiltja a sofőrnek a menet közbeni evést, de az elvonhatja a figyelmet a vezetésről és korlátozhatja a mozgás szabadságát. A Leeds-i Egyetem tanulmánya szerint

a reakcióidő étkezés közben akár 44 százalékkal is csökken.

Spanyolországban például az evésen vagy iváson ért vezetőknek 200 euró bírságot kell fizetniük, Angliában 100 fontot, ráadásul ott még három pontot is levonnak tőlük. Ezért ajánlatos a pihenőhelyeken enni és inni.

A vízhiány úgy árt, mint az alkoholfogyasztás

Inni viszont kell, és erről na­gyon sokan hajlamosak megfeledkezni. Egy angol egyetem és az Európai Hidratációs Intézet közös tanulmánya szerint

a nem megfelelő folyadékbevitelű vezetők hasonló hibákat követnek el, mint azok, akiknek a vérében 0,8 gramm/liter alkohol van, vagyis mintha megittak volna négy pohár bort.

Erre is gondoljunk, amikor arról döntünk, tartsunk-e ivószüne­tet. A leggyakoribb hibák az önkéntelen sávelhagyás, a kései fé­kezés és a vállak lelazulása. A de­­­­hidratáció szédülést vagy hányást, súlyosabb esetben eszméletvesztést is okozhat.

Ezzel kapcoslatban jó tudni, hogy néhány kávé vagy tea segítheti a figyelem fenntartását, de a túlzott koffeinfogyasztás idegességet okoz, a szakember szerint viszont

az energiaitalok fogyasztása határozottan kerülendő.
Címlapról ajánljuk
Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Minden európai folyón gondot okoz az alacsony vízállás, az áruszállítás szempontjából fontos Rajna és Duna legnagyobb részén gyakorlatilag ellehetetlenült a teherhajózás – mondta el az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila hangsúlyozta: csak azokon a folyószakaszokon tudnak közlekedni a hajók, ahol vízlépcsőt építettek.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Az éjszaka folyamán Oroszország támadást hajtott végre az izmajili kikötő területén Odessza megyében, károkat és tüzet okozva - közölték az ukrán hatóságok a Reuters szerint. A román határ közelében fekvő Izmajilben található Ukrajna legnagyobb Duna menti kikötője, amely gabonát és egyéb árukat kezel. Kijevnek és a nemzetközi partnereinek van egy közös terve arra, hogy Moszkvát a háború befejezésére kényszerítsék - jelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán államfő tegnap. Zelenszkij szerint a terv a Vlagyimir Putyin orosz elnökre nehezedő nyomáson alapszik - írja a Kyiv Independent. Cikkünk folyamatosan frissül.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×