Infostart.hu
eur:
388.71
usd:
330.26
bux:
0
2025. december 26. péntek István

A mobiltelefonnak hála, vége a közlekedési dugóknak

Vége a dugókban töltött, idegőrlő óráknak? Lehetséges. Legalábbis a Science et Vie című francia tudományos havilap februári száma szerint a TomTom cég, a világ egyik legnagyobb, navigációs készülékeket gyártó vállalkozása egy olyan új berendezést dobott a piacra, amely forradalmasítja a közlekedési információszolgáltatást.

Persze már eddig is voltak olyan navigációs készülékek, amelyek tájékoztatták használójukat a torlódásokról: ezek azonban alapvetően a közútkezelők és a helyi hatóságok információira alapozódtak.

Az új készüléknek, a TomTom High Definition Traffic-nek viszont teljesen más az alapelve, s ez benne a forradalmi újítás: a készülék ugyanis a mobiltelefonok helyzete, sűrűsége alapján jelzi képernyőjén, hogy hol van éppen dugó.

Nem kellenek hozzá forgalomfigyelő kamerák, vagy úttestbe beépített érzékelők: bárhol, a legeldugottabb kis útszakaszon is pontos képet ad a közlekedés alakulásáról, s ráadásul - mivel hárompercenként frissíti adatbázisát - mindig az aktuális helyzetet mutatja.

A készülék működése azon alapszik, hogy ha egy mobiltelefon be van kapcsolva, akkor az általa leadott jelzések kibocsátásának pontos helyét az érintett mobilszolgáltató meg tudja határozni, s ezt - persze a felhasználók személyes adatai nélkül - továbbítani tudja a TomTomnak.

Hollandia lesz az első

Ez utóbbi az így kapott pozíciókat egybeveti az utak elhelyezkedésével, s máris kiderül: melyik útszakaszon van éppen nagyon sok bekapcsolt mobiltelefon - azaz sok ember (s így sok gépkocsi). Ráadásul azt is látni, hogy ezek a kocsik gyorsan haladnak-e, vagy éppen állnak.

Az új TomTom-készülék persze csak akkor működik, ha az adott ország valamelyik nagy mobilszolgáltató cége (amelynek sok mobil-előfizetője van) hajlandó bekapcsolódni az ilyen jellegű együttműködésbe.

Az első lépés megtörtént: Hollandiában sikerült megállapodni a helyi Vodafone-nal. A francia lap cikke szerint 2008-ban ezt újabb országok (így például Nagy-Britannia és Franciaország) követhetik.

A készülék ára 400 euró, s ebben benne foglaltatik az első év folyamatos adatszolgáltatásának díja is. Ezt követően viszont havi előfizetési díjat kell majd fizetnie a használónak, hogy továbbra is mindig pontos képet kaphasson a közlekedési helyzetről: a hollandoknál ennek árát havi 9,95 euróra tervezik.

Címlapról ajánljuk

Hétközi munkaszüneti „ünnepnapokat” sürget az ellenzék Németországban

Kevesebb mint két héttel az újév beköszönte előtt különös vita támadt német ellenzéki pártok és a kormányon lévő konzervatívok között. Az ellenzék szerint jövőre túl sok ünnepnap esik a hétvégére, amit hétközben pótolni kellene. A CDU/CSU szerint a "pótlást" jelenlegi gazdasági helyzetében aligha jöhet szóba.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×