Infostart.hu
eur:
389.09
usd:
331.43
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Nyitókép: Pexels.com

Ezt tegye, ha hirtelen sárgára vált a lámpa!

Mit tehet akkor, ha éppen ön előtt villan fel a zöldet felváltó sárga fény? Mindenáron fékezni kell, vagy nyugodtan mehetünk tovább? A válasszal sajnos sokan nincsenek tisztában.

A hatályos KRESZ meghatározásában a sárga fény – legyen az kör alakú, vagy éppen nyilat, illetve kerékpárt ábrázoló – a forgalom irányának megváltozását jelzi. A sárga fényjelzésre az útkereszteződésnél – a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt – meg kell állni.

Van azonban egy kivétel: ha biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni. A mindennapi élet azt igazolja, hogy a „biztonságos” szót egyes járművezetők meglehetősen szubjektív módon értelmezik, és ez amellett, hogy sokak számára bosszantó, komoly baleseti kockázattal is járhat. Az alapkérdés tehát az:

a sárga fényjelzés megjelenésekor mikor nem tekinthető biztonságosnak a megállás?

A teljes lista felsorolására nem vállalkozunk, de íme néhány példa:

  • ha a jármű már túl közel van a jelzőlámpához (a haladási sebességéhez képest),
  • ha a rendelkezésre álló távolság kevesebb, mint a megálláshoz szükséges út (a megállást jelző vonalig, gyalogos-átkelőhelyig, vagy jelzőlámpáig),
  • ha a megállás csak vészfékezéssel lenne teljesíthető, és a fékezés sérülésveszéllyel járhat (pl. tömegközlekedési eszközön - különösen álló utasok esetében -, továbbá élőállatot szállító jármű esetén stb.),
  • ha a megállás balesetveszélyes helyzetet teremtene (pl. mögöttes jármű ráfutási kockázata a követési távolság meg nem tartása miatt),
  • ha az útviszonyok kedvezőtlenné válnak (csapadékos, síkos útburkolat stb.).

A lámpa sárgára váltásakor egyesek azt a megoldást választják, hogy rálépnek a gázpedálra. Holott az előzőekben leírtak alapján egyértelmű, hogy

a sárga jelzés nem felhívás a gyorsításra!

Ha a sárga fényjelzés megjelenik, az alaphelyzet az, hogy meg kell állni! Ez alól csak akkor mentesülhetünk, amennyiben a megállást biztonságosan végrehajtani nem lehet!

Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Leteszteltük, meghajtottuk: itt az új debreceni BMW, van mire büszkének lenni!

Leteszteltük, meghajtottuk: itt az új debreceni BMW, van mire büszkének lenni!

A napfényes Andalúziába vitt minket, meg a teljes nemzetközi sajtót a BMW, hogy heteken keresztül, több turnusban mutassa meg az új elektromos autóját, a Debrecenben gyártott iX3-at. Egy napon keresztül nyúzhattuk az autókat, hogy ne csak prospektusból, hanem saját élményből legyen véleményünk az új modellről, de arról is, hogy merre tart a BMW, és úgy általában az európai autógyártás. A teszt után nagyjából ugyanott tartok, ahol előtte: minden erőfeszítést és a végeredményt maximálisan elismerve, de egy több mint száz éve prémium autókat gyártó cégtől ez a minimum. Különösen egy olyan világban, ahol mobiltelefon-gyártók néhány év autóipari tapasztalattal teljesen vállalható, sőt sokszor kifejezetten jó elektromos autókat raknak össze, Európából nézve sokszor felfoghatatlanul alacsony áron. Az iX3 kiváló autó. Technikailag is, összerakottságban is, vezetési élményben is. Nem forradalom, nem sci-fi, hanem egy nagyon átgondolt, nagyon erős, sok szempontból világszínvonalú elektromos BMW. És igen, ezt Debrecenben fogják gyártani, ami tényleg olyan dolog, amire lehet büszkének lenni.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×