2019 vége óta hatályban van az EU 2019/2144 rendelete, amely a gépjárművekhez tervezett rendszerek, alkatrészek és különálló műszaki egységek típusjóváhagyási követelményeiről szól, különös tekintettel az általános közlekedésbiztonságra és a jármű utasainak, illetve a közlekedés legvédtelenebb résztvevőinek védelmére. 2024. július 7-től a szabályozásban meghatározott rendszerek minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsi esetében kötelezővé válnak. A kötelező biztonsági rendszerek között megtalálható a vészféklámpa is – írja a vezess.hu.
A vészféklámpa egy vezetéstámogató rendszer, amely figyelmezteti az autó mögött közlekedőket, ha a sofőr az útviszonyokhoz képest erőteljesen fékez. Ilyen komoly lassítás esetén a féklámpák gyorsan, feltűnően villognak, így a többi járművezető időben észleli a helyzetet és gyorsabban reagálhat. A rendszer a jármű hirtelen lassulását a féklámpák gyors villogásával jelzi. A vészféklámpa akkor aktiválódik, ha a jármű 6 m/s²-nél nagyobb lassulást végez, és a sebessége meghaladja az 50 km/órát. A rendszer akkor is működésbe lép, ha az autó blokkolásgátló fékrendszere (ABS) – amely már régóta kötelező – aktiválódik. Amint az autó teljesen megáll, a rendszer automatikusan bekapcsolja a vészvillogót, hogy ezzel is figyelmeztesse a mögöttes forgalmat.
A vészféklámpa különösen hatékony a ráfutásos balesetek megelőzésében és csökkentésében, amelyek Németországban az esetek 17 százalékában halálos vagy súlyos sérüléssel végződnek. Tanulmányok szerint a villogó féklámpák használata vészfékezési helyzetekben átlagosan 0,2 másodperccel csökkenti a sofőrök reakcióidejét a hagyományos féklámpákhoz képest.