Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Az Ausztriában bevezetett fokozott gépjármű-ellenőrzés miatt toródás az M1-es autópályán Mosonmagyaróvár közelében 2015. augusztus 31-én. Johanna Mikl-Leitner osztrák belügyminiszter bejelentette, hogy Ausztria megszigorította a fellépést az embercsempészek ellen.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Kétszer négysávos lesz az M1-es autópálya – itt a felújítás végleges menetrendje

Négy nehéz év vár az autósokra az ország legforgalmasabb sztrádáján,. de utána könnyebb lesz sokkal a helyzet.

Nagyszabású bővítési és felújítási projektbe kezd az M1-es autópályán a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – írja a magyarepitok.hu. A munkálatok előkészítése már idén ősszel megkezdődik, a tényleges bővítés pedig legkésőbb 2025. szeptember 1-jén indul el.

A projekt keretében az M0-tól Győr irányába 80 kilométeren bővül 2x3 sávosra az autópálya 2029-re. Emellett mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósáv (ITS) is létesül, amelyet a forgalmi helyzettől függően, balesetek, csúcsforgalom vagy útmunkák esetén nyitnak majd meg.

"Az M1 fejlesztése egy hatalmas léptékű beruházás, amire korábban alig volt példa Magyarországon" – hangsúlyozta a lapnak Németh Tamás. Az MKIF vezérigazgatója kiemelte, hogy az előkészítő munkálatok már idén ősszel elkezdődnek, hogy jövő szeptemberre minden készen álljon a tényleges bővítés megkezdéséhez.

Az előkészítés során számos fontos feladatot kell elvégezni. Ezek közé tartozik a védett növények áttelepítése, a közművek kiváltása, valamint a régészeti feltárások elvégzése. Kiemelt jelentőségű a közművek kiváltása, amihez először fel kell tárni, hogy pontosan ott helyezkednek-e el a közművek, ahol a nyilvántartásban szerepelnek.

A bővítés során az elválasztósávban lévő sövényeket megszüntetik, helyükre betonelválasztó elem kerül vízelvezető rendszerrel. A vezérigazgató szerint ez biztonságosabbá és költséghatékonyabbá teszi az üzemeltetést. A zöld felületek azonban nem tűnnek el teljesen, a felszámolt középső, elválasztósávi növényzet helyett a kerítéshez közelebb, a pályán kívül telepítenek fákat, cserjéket.

Az M1-es bővítése során különös figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra, hogy a 2025 őszén kezdődő fejlesztés során 2x2 sávon biztonságosan haladhasson a forgalom és a lehető legkevesebb baleset történjen a pályán. Ennek érdekében átlagsebességmérés bevezetését fontolgatják, valamint új forgalomfigyelő kamerák telepítését tervezik. A projekt részeként a pihenőhelyeket is felújítják, modernizálják.

A 2x3 pályás sztráda mellé úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) is építenek, amit csak akkor nyitnak meg, ha a forgalom vagy a forgalmi helyzet ezt indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles, így csúcsforgalomban akár 2x4 sávon is haladhat a forgalom. "Az intelligens leállósávok működtetése még Európában sem tekint vissza nagy múltra. Az M7-et és majd az M3-at is ugyanilyen ITS sávokkal tervezzük bővíteni. Az M7-en valamivel egyszerűbb lesz a helyzet, mert ott kiszámíthatóbb a nyári forgalomnövekedés, míg az M1-es hétköznap és hétvégén is, éjjel-nappal gyakorlatilag túlterhelt" – mondta a vezérigazgató.

A felújítással egyidejúleg kiépítenek egy új csomópontot is az M1-esen, amely a később megépülő M100-as autóúttal köti össze, ez vezet majd Esztergomba.

Az M1-es felújítása 2029. augusztus 31-ig tart, négy teljes évet vesz igénybe, az M0-s és Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is (szintén 2x3+ITS sávra az M0-s és Szabadbattyán között), 2028-ban pedig az M200-as építése is megindul (Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig).

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek  farkasszemet

Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek farkasszemet

Egyre hangosabban szólnak a harci dobok a Távol-Keleten, a világnak szinte minden napra jut valami hír a kínai Népi Felszabadító Hadsereg (People’s Liberation Army – PLA) mozgásáról, vagy éppen legújabb fejlesztéseiről. Az utóbbi hetekben éppen Japánnal megy az acsarkodás, de a háttérben az Egyesült Államok folyamatosan erősíti a pozícióját, méghozzá nem is akárhol: a második világháború legendás helyszíneit élesztik újra, olyat is, ahonnan elindultak a bombázók 1945 augusztusában a Japán elleni atomcsapáshoz. A terv világos stratégiát vázol fel, amely arra figyelmezteti a teljes térséget, hogy egyre élénkebben éri őket a háború közelgő szele.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×