eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Autós tankol a Mol gyáli töltőállomásán 2020. január 1-jén. A kormány döntése értelmében január 1-jétől emelkedik a biológiai eredetű összetevők bekeverendő aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország is csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. A régi típusú autót használóknak célszerű ellenőrizni, hogy lehet-e kocsijukba az új üzemanyagból tankolni.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Most még kivárunk, de megvédjük a lakosságot a magas áraktól – helyettes államtitkár az üzemanyagokról

Téves értelmezés, hogy nagyon magasak lennének Magyarországon az üzemanyagokat terhelő adók, több nyugat-európai országban sokkal kedvezőtlenebb a helyzet – mondta az InfoRádióban Suppan Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium vezető közgazdásza, aki megerősítette: ha nem valósul meg árkorrekció a hazai benzinkutakon, lépni fog a kormány.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a KSH jelentése alapján múlt héten megállapította, hogy mind a benzin, mind a gázolaj esetében csökkenteni kell az árakat, ezért a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy a családok védelme érdekében térjenek vissza a korábbi hónapok gyakorlatához, és mérsékeljék áraikat a szomszédos országok átlagára alatti szintre. A kormány jelezte: ellenkező esetben kész beavatkozni az üzemanyagpiacon.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, keddtől a benzin bruttó két forinttal lesz drágább, míg a gázolaj beszerzési ára bruttó három forinttal emelkedik. Ennek megfelelően a holtankoljak.hu információi szerint július 2-tól a következő átlagárakkal találkozhatunk a hazai kutakon:

  • 95-ös benzin: 615 forint/liter
  • gázolaj: 633 forint/liter

Suppan Gergely az InfoRádióban elmondta: azt tapasztalták az elmúlt időszakban, hogy jelentős mértékű áremelkedés volt idehaza az üzemanyagoknál, ami a benzint is érintette, a gázolaj esetében pedig még kirívóbban jelentkezett. Az egyik fő ok a kőolaj világpiaci árának emelkedése, az NGM helyettes államtitkára szerint azonban ez sem indokolna ekkora mértékű drágulást. Kiemelte, hogy mind a két üzemanyagtípusnál meghaladták a hazai átlagárak a szomszédos országok átlagos árszintjét.

A közgazdász emlékeztetett, hogy a KSH múlt pénteki jelentése szerint a szomszédos országokban 606, míg itthon 610 forint volt a benzin átlagára, amely szombaton 613 forintra emelkedett, keddtől pedig már 615 forint lesz literje a hazai kutakon. A gázolaj esetében pedig a szomszédos országokban a múlt pénteki adatok szerint 611 forintos átlagárat jegyeztek fel, míg Magyarországon szombaton 629 forintra drágult, keddtől pedig 633 forintot kell érte fizetni.

Az NGM úgy ítélte meg, hogy a hazai árszint szignifikánsan meghaladta a szomszédos országok átlagát, és ezért kért a tárca az üzemanyag-forgalmazóktól árcsökkentést.

„A kormány továbbra is határozott szándékkal próbálja megvédeni a lakosságot a magasabb üzemanyagáraktól”

– tette hozzá Suppan Gergely.

A Nemzetgazdasági Minisztérium vezető közgazdásza közölte: a benzinárak esetében 606, a gázolajnál pedig 611 forint volt a vízválasztó a múlt héten, erre a szintre kellene visszajönni Magyarországon, ugyanakkor megjegyezte: természetesen a szomszédos országokban is lehetnek drágulások a közeljövőben. Ezért állapította meg azt a tárca a múlt héten, hogy a szomszédos országok aktuális átlagárát kell figyelembe venni, hogy reális képet kapjunk. Mint fogalmazott, ezekben az országokban eddig sem volt és a következő napokban sem várható olyan jelentős mértékű áremelkedés, mint itthon. Suppan Gergely szerint a július 5-i adatok erre is választ adnak, ugyanis akkor ad ki újabb jelentést a KSH.

Az üzemanyag-kereskedők minden drasztikusabb árváltozásnál hangsúlyozzák, hogy Magyarországon nagyon magasak az üzemanyagok adóterhei, amire reagálniuk kell, ezért szállnak el időnként az árak. Suppan Gergely erre egy néhány hónappal ezelőtt megjelent tanulmány hiteles adataival reflektált, amelyek szerint „egyáltalán nem igaz, hogy Magyarországon a legmagasabbak a kivetett adók”. Hozzátette: a nemzetközi jelentés bizonyítja, hogy

hazánk a középmezőnyben van, ebben a tekintetben nem tér el jelentősen az átlagtól.

Általánosságban kijelenthető, hogy a kelet- és délkelet-európai országok többségében alacsonyabbak az adóterhek, mint nálunk, számos nyugat-európai államban viszont jóval magasabbak.

„Téves értelmezés, hogy nagyon magasak lennének Magyarországon az üzemanyagokat terhelő adók. Összességében úgy gondoljuk, hogy eléggé kiegyensúlyozott a helyzet itthon” – fogalmazott a helyettes államtitkár.

Egyelőre kivár a minisztérium

A Nemzetgazdasági Minisztérium a következő napokban figyelemmel követi, hogy megtörténik-e az általuk kért árkorrekció, és visszatérnek-e a hazai árak a régiós átlagszintre. Suppan Gergely szerint nem az a fő probléma, hogy emelkednek az üzemanyagárak, hanem a drágulás mértéke aggasztó a szomszédos országokhoz képest. Hangsúlyozta: elsősorban a régiós árak a mérvadók, az olaj világpiaci árának alakulása ebből a szempontból kevésbé fontos a minisztérium számára.

„Ha nem valósul meg a várt árkorrekció, akkor nyilván lépni fogunk. Most még várunk, hogy milyen reakciók lesznek a közleményünkre”

– jegyezte meg a közgazdász.

A nyári időszakban mindig megugrik az üzemanyag-fogyasztás, ugyanis a nyaralók sokat utaznak, illetve a munkagépek is ilyenkor végzik a szezonális munkákat. Suppan Gergely szerint ez idén sincs másképp, de hozzátette, hogy Horvátországban például sokkal jelentősebb a turizmus, mégsem emelkedtek olyan mértékben az üzemanyagárak, mint nálunk. Mint mondta, az olajfinomítók megfelelő kapacitással működnek, fel tudtak halmozni annyi készletet, hogy elég legyen a nyári hónapokra, mert a szakemberek is tisztában vannak vele, hogy a turisztikai szezon megnöveli az üzemanyag-keresletet.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a piaci szereplők hozzá vannak szokva ehhez, nem éri őket meglepetésként a mostani helyzet, szerinte nem a megnövekvő üzemanyag-fogyasztás okozza az olajárak megemelkedését, hanem a különböző geopolitikai feszültségek a Közel-Keleten, illetve a Vörös-tengeren. „Több olyan gócpont is van a világban jelenleg, melyeket aktívan figyelni kell, és ehhez alkalmazkodnak a piaci szereplők, illetve az olajárak is” – összegzett a Nemzetgazdasági Minisztérium vezető közgazdásza.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×