Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.34
bux:
0
2025. december 26. péntek István
A Fővárosi Közgyűlés ülése a Városházán 2023. június 28-án.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Szakértők: hosszú ideig nem működhet többség nélkül a Fővárosi Közgyűlés

Többségi támogatás nélkül is elkezdheti munkáját a Fővárosi Közgyűlés, de a hatékony működéshez mindenképpen kompromisszumokat kell kötnie a főpolgármesternek. A jelenlegi szabályok szerint csak a fővárosi képviselők négyötöde oszlathatja fel a közgyűlést, ekkor a főpolgármester mandátuma is megszűnik. Elfogadott költségvetés nélkül azonban a kormányhivatal akár törvényességi felügyeleti eljárást is kezdeményezhet.

Bárki is lesz a hivatalos jogorvoslati eljárások lezárulta után Budapest főpolgármestere, a Fővárosi Közgyűlésben eleinte biztosan nem lesz többsége. Ez azonban nem azt jelenti, hogy azonnal működésképtelenné válik a főváros.

Cservák Csaba alkotmányjogász professzor, a Nemzeti Választási Bizottság tagja az InfoRádióban elmondta: a főpolgármester számos tekintetben önállóan jár el, igazgat, kinevezési jogkört gyakorol, vagyis néhány kérdésben saját hatáskörrel rendelkezik. Néhány tekintetben viszont nem kerülheti meg a Fővárosi Közgyűlést, hiszen a legfontosabb kérdések terén, a rendeletalkotás vonatkozásában közgyűlési döntés szükségeltetik. Koalíciót viszont nem kell kötni, mert akár esetileg is lehet döntéseket hozni

„Az ilyen kvázi koalíciókötést leginkább a főpolgármester-helyettesek kinevezésével vetném össze. Lényegében a Fővárosi Közgyűlés többségének támogatása nélkül nem tud hatékonyan működni igazán a főváros” – hívta fel a figyelmet.

A lehetséges forgatókönyvekről Litresits András ügyvéd, a Nemzeti Választási Bizottság MSZP által delegált tagja az InfoRádióban elmondta: a Fővárosi Közgyűlés feloszlatásához négyötödös többség szükséges. Ha ez megtörténne, akkor nemcsak a Fővárosi Közgyűlés tagjairől, hanem a főpolgármester személyéről is új választáson kell dönteniük a budapesti választópolgároknak.

"Ha olyan vitás helyzet alakulna ki, hogy Budapest Főváros Kormányhivatalának be kellene avatkoznia, akkor egyedi ügyekben – például a költségvetés lehet egy ilyen – lehet szükség az eljárására. Ám ezek az eljárások a Kúria mint jogorvoslati fórum előtt akár másfél-két évig is eltarthatnak, vagyis a 2026-os országgyűlési választásokig is el lehet húzni az ügyet" – fogalmazott. Megjegyezte: többség nélkül nehéz, de nem lehetetlen vezetni a fővárost.

A szakember azonban azt is hangsúlyozta, hogy ezekre a lépésekre csak a jelenleg hatályos törvények adnak lehetőséget, vagyis az Országgyűlés hozhat olyan döntéseket, amelyek új helyzetet teremtenek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×