eur:
408.01
usd:
386.26
bux:
77123.76
2024. november 14. csütörtök Aliz
Parkoló autók Budapest belvárosában 2022. szeptember 5-én. Ettől a naptól többet kell fizetni a parkolásért Budapesten, a belső kerületekben hatszáz forintba kerül óránként, miután életbe lépett az új, négy zónatípusból álló egységes fővárosi parkolási rendszer.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

A kísérlet megbukott, pozitív eredményei nincsenek – PMKIK-elnök a Budapesti Mobilitási Tervről

A Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint a német főváros példáját kellene követni, ugyanis Berlinben levonták a konzekvenciákat, és visszaállították a normális forgalmi rendet. Vereczkey Zoltán az InfoRádióban elmondta: a munkába járók és a vállalkozók megérdemelnék, hogy egy élhetőbb fővárosban közlekedhessenek. A főpolgármester kabinetfőnöke viszont úgy véli, a széles körben támogatott program továbbra is a közösségi közlekedés fejlesztését szolgálja.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, összesen nyolc, vállalkozókat képviselő szakmai szervezet közös nyilatkozatot adott ki, amelyben felszólította a fővárosi önkormányzatot, hogy azonnali hatállyal függessze fel a Budapesti Mobilitási Terv 2030 programot, mert álláspontjuk szerint egyoldalúan bünteti a gépjárműforgalmat. A tiltakozó szervezetek úgy vélik, a főváros közlekedésszervezési gyakorlata a gazdasági növekedés gátjává vált. Kiemelték, hogy a gazdaság fejlesztése nem működhet a városi infrastruktúra megújítása nélkül.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) mellett a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara még szeptemberben adott ki egy állásfoglalást annak érdekében, hogy érdemi párbeszéd alakuljon ki a fővárosi közlekedést irányítók és a gazdasági szereplők között, de a dokumentumra nem kapott választ. Az állásfoglaláshoz további hat szervezet csatlakozott, az aláírók összesen 400 ezer vállalkozást képviselnek Budapesten és a fővárosi agglomerációban.

A Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) elnöke azt mondta az InfoRádióban, hogy a fővárosban nap mint nap közlekedők az elmúlt két-három évben egy olyan „forgalomcsillapító címszó alatt elinduló gyakorlatnak” lettek a tanúi, amely a személygépkocsival való közlekedés egyoldalú visszaszorítását célozta meg. Vereczkey Zoltán tájékoztatása szerint az alapötlettel nincs is problémájuk, nincs ellenvetésük azzal kapcsolatban, hogy csökkenteni kell a személygépkocsik számát a fővárosban, de előtte

„olyan közösségi közlekedés kiépítésére lenne szükség, amelyben a közlekedők, a munkába járók, a vállalkozók is egy élhető városban tudnak élni, mozogni”.

„Mérleget lehet vonni, ez a kísérlet megbukott. Pozitív eredményei nincsenek. Ha már mindig Nyugat-Európára figyelünk, akkor figyeljünk egy kicsit Berlinre is, ahol ezt a konzekvenciát már levonták, és visszaállították a normális forgalmi rendet” – fogalmazott.

A PMKIK elnöke kijelentette: a kormányzatnak, a városoknak, a településeknek, az önkormányzatoknak is az a célja, hogy növekedjen a gazdasági teljesítmény. Mint mondta, különösen igaz ez Budapestre, ahol a turizmusból befolyó bevétel kiemelkedő. Hozzátette: az sem elhanyagolható szempont, hogy ezekből a bevételekből – az iparűzési adón keresztül – az önkormányzat teljesen jogosan haszonélvező.

Vereczkey Zoltán felhívta a figyelmet arra, hogy az Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz) adatai szerint

ötezer vendéglátó és hétezer kereskedelmi egység zárt be az elmúlt időszakban.

A kamarai elnök közölte: számos vállalkozás „életképtelenné válik", amikor azzal kell szembesülnie a fővárosban, hogy nem tudja megoldani az áruszállítást, a vendégeik, vásárlóik pedig nem találnak parkolóhelyet maguknak.

Lenne más megoldás

Elengedhetetlennek tartja, hogy a fővárosi vezetés minél előbb alkalmazza a citylogisztika (a belváros szervezett áruellátásának, szabályozott tehergépjármű-forgalmának együttes megvalósítása) eszközrendszerét, ami meglátása szerint az egyes funkciók „harmonikusabb együttélést” tenné lehetővé. „Természetesen van megoldás. Ennek egyik eleme, hogy

felhasználjuk azokat a példákat, gyakorlatokat, amelyek egyszerre tudják megvalósítani a környezetbarát és a közlekedésbarát megoldásokat”

– javasolta Vereczkey Zoltán.

A Budapesti Mobilitási Terv 2030 program legkifogásolhatóbb pontjának azt tartja, hogy a személygépkocsik számának 25 százalékkal való csökkentésével komolyan „beavatkoznak az egyén életébe, amire viszont senkinek sincs felhatalmazása”. Úgy véli, inkább a tudatosabb gépkocsihasználat feltételrendszerét kellene kialakítani. Fontosnak tartja a P+R parkolók folyamatos bővítését, valamint a parkolóházak megfelelő csomópontokban, lakókörnyezetekben való tervszerű építését. A PMKIK elnöke szerint ezek a fejlesztések jelenthetnek megoldást arra, hogy „a folyamatosan növekvő gépkocsiállomány ellenére kisebb, gépkocsik által okozott terhelés legyen a közutakon”.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az NNGYK az allergének menzai kitiltásáról: ez nem csak a gyerekeket érinti

Az NNGYK az allergének menzai kitiltásáról: ez nem csak a gyerekeket érinti

A dió, a földimogyoró és a szezámmag is az anafilaxiás allergia fellépésének kiindulópontja lehet, ezért tűnnek el ezek az alapanyagok februártól a menzákról – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ Táplálkozástudományi Főosztályának vezetője. Zentai Andrea hozzátette: a módosított jogszabály nemcsak a gyermekeket érinti, hanem mindenkit, akire vonatkozik a közétkeztetési rendelet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.14. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×