eur:
394.05
usd:
363.62
bux:
66169.03
2024. március 1. péntek Albin
Nyitókép: BKK

Rossz hírt kaptak a HÉV-en utazók – jelentős változás történt

Jelentősen kevesebb uniós forrást fordítana a kormány a HÉV-ek fejlesztésére, de helyette a főváros több korszerű járművet szerezhet be.

Összesen 182,4 millió euróval csökkentette a kormány az elővárosi HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós helyreállítási források keretét, és ezzel párhuzamosan új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosít Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre – írja a Portfolio az Európai Bizottság által minap elfogadott magyar helyreállítási terv alapján.

Az átcsoportosítási döntés a lap tudomása szerint jórészt azért született meg, hogy biztosan befejeződjenek a fejlesztések 2026 nyaráig, különben nem lehet azok költségét elszámolni Brüsszel felé. Ezzel egy hosszú, bizonytalan időszak végére került pont, mert egyrészt a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak korszerűsítése meg kell, hogy történjen 2,5 év alatt, másrészt a budapesti közösségi közlekedésben is komoly fejlesztésekre van meg a fedezet.

Az Európai Bizottság elfogadta Magyarország módosított és kiegészített helyreállítási tervét, és a testület felsorolta, hogy a tavaly elfogadott eredeti program mely pontjain kért módosításokat a kormány. Ebből derült ki az, hogy a három elővárosi HÉV-vonal korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra csökkent. A jelentős, 182 millió eurós keretcsökkentés még nem zárja ki, hogy egyéb uniós vagy költségvetési forrásból ezt a vágást nem kompenzálja a kormány.

Három főbb műszaki vállalás mérséklése történt:

  • 56 helyett 46 kilométer hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamoshálózatot.
  • a tavaly ősszel tervezett 22 megálló és 11 állomás helyett „csak” 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat, és akadálymentes megközelítést lehetővé tevő fejlesztéseket
  • a tavaly ősszel vállalt 2700 darab P+R parkoló helyett már csak kerek 1000 P+R parkolót vállal a kormány kiépíteni az egyes megállóhelyek környékén

Továbbra is 1500 B+R kerékpártároló létesítését vállalta a kormány, így ez nagyban könnyítheti a megállók kerékpárral való megközelítését. Továbbra is három intermodális csomópont kiépítését vállalja a kormány, ahogy tavaly ősszel is tette.

A HÉV-vonalak felújításáról konkrét frissített ütemtervet is bemutat a részletes bizottsági értékelés:

  • 2024. harmadik negyedéve végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a konkrét kivitelezési szerződéseket az összesen 46 kilométer felújítására
  • 2025 végéig az 50 százalékos műszaki készültséget el kell érni a munkálatokban
  • 2026. június végéig be kell fejezni a fenti összes munkálatot

A fenti utolsó kitétel a portál szerint jórészt megmagyarázza azt, hogy miért csökkentette a HÉV-felújítási keretet a kormány, és miért csoportosította át a Budapest Főváros által beszerzendő villamosokra, trolikra, illetve az ottani fejlesztések finanszírozására: ezeket a budapesti beszerzéseket végre lehet hajtani 2026. június végéig, a további HÉV-vonal korszerűsítéseket viszont már kérdésesen lehetett volna addig megcsinálni, márpedig különben nem lehet elszámolni a forrásokat az uniós keret terhére.

Címlapról ajánljuk
Baán László: nagyon-nagyon meggyőző Demeter Szilárd érvelése
Aréna

Baán László: nagyon-nagyon meggyőző Demeter Szilárd érvelése

Az integrációnak lehetnek előnyei – így kommentálta a Széchényi Ferenc Közgyűjteményi Központ létrejöttét az InfoRádió Aréna című műsorában Baán László. A Szépművészeti Múzeum főigazgatója azt mondta, az új kulturális holdingon belül az egyes intézmények megtartják az önállóságukat, de a központ – ami minisztériumi hatásköröket vesz át – számos téren összhangot teremt majd köztük.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.03.04. hétfő, 18:00
Kovács Zsolt
öngondoskodásért felelős miniszteri biztos
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×