Összesen 182,4 millió euróval csökkentette a kormány az elővárosi HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós helyreállítási források keretét, és ezzel párhuzamosan új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosít Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre – írja a Portfolio az Európai Bizottság által minap elfogadott magyar helyreállítási terv alapján.
Az átcsoportosítási döntés a lap tudomása szerint jórészt azért született meg, hogy biztosan befejeződjenek a fejlesztések 2026 nyaráig, különben nem lehet azok költségét elszámolni Brüsszel felé. Ezzel egy hosszú, bizonytalan időszak végére került pont, mert egyrészt a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak korszerűsítése meg kell, hogy történjen 2,5 év alatt, másrészt a budapesti közösségi közlekedésben is komoly fejlesztésekre van meg a fedezet.
Az Európai Bizottság elfogadta Magyarország módosított és kiegészített helyreállítási tervét, és a testület felsorolta, hogy a tavaly elfogadott eredeti program mely pontjain kért módosításokat a kormány. Ebből derült ki az, hogy a három elővárosi HÉV-vonal korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra csökkent. A jelentős, 182 millió eurós keretcsökkentés még nem zárja ki, hogy egyéb uniós vagy költségvetési forrásból ezt a vágást nem kompenzálja a kormány.
Három főbb műszaki vállalás mérséklése történt:
- 56 helyett 46 kilométer hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamoshálózatot.
- a tavaly ősszel tervezett 22 megálló és 11 állomás helyett „csak” 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat, és akadálymentes megközelítést lehetővé tevő fejlesztéseket
- a tavaly ősszel vállalt 2700 darab P+R parkoló helyett már csak kerek 1000 P+R parkolót vállal a kormány kiépíteni az egyes megállóhelyek környékén
Továbbra is 1500 B+R kerékpártároló létesítését vállalta a kormány, így ez nagyban könnyítheti a megállók kerékpárral való megközelítését. Továbbra is három intermodális csomópont kiépítését vállalja a kormány, ahogy tavaly ősszel is tette.
A HÉV-vonalak felújításáról konkrét frissített ütemtervet is bemutat a részletes bizottsági értékelés:
- 2024. harmadik negyedéve végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a konkrét kivitelezési szerződéseket az összesen 46 kilométer felújítására
- 2025 végéig az 50 százalékos műszaki készültséget el kell érni a munkálatokban
- 2026. június végéig be kell fejezni a fenti összes munkálatot
A fenti utolsó kitétel a portál szerint jórészt megmagyarázza azt, hogy miért csökkentette a HÉV-felújítási keretet a kormány, és miért csoportosította át a Budapest Főváros által beszerzendő villamosokra, trolikra, illetve az ottani fejlesztések finanszírozására: ezeket a budapesti beszerzéseket végre lehet hajtani 2026. június végéig, a további HÉV-vonal korszerűsítéseket viszont már kérdésesen lehetett volna addig megcsinálni, márpedig különben nem lehet elszámolni a forrásokat az uniós keret terhére.