eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Kerékpáros az Eger-Egerszalók-Hőforrás között megépült 5 kilométeres kerékpárúton Eger közelében, az út átadásának napján 2020. június 26-án.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

Ipsos: több területen is kitűnnek a magyarok a kerékpározást illetően

Az Ipsos 28 ország részvételével vizsgálta, hogyan bicikliznek az emberek világszerte, illetve hogyan vélekedünk mi magyarok ezzel a közlekedési formával kapcsolatban. A kutatás rávilágít, hogy bár a magyarok sok tekintetben a kerékpározás ügye mellett vannak, ha a gyakorlatról van szó, azért van még mit tanulnunk például holland polgártársainktól.

Világszerte, így beleértve Magyarországot is, nagy az egyetértés abban, hogy a kerékpározás jelentősen hozzájárul a zöldebb, élhetőbb környezethez a szén-dioxid kibocsátás, illetve a forgalom csökkentésén keresztül (86 százalék és 80 százalék az állítással egyetértők aránya).

Az Ipsos felmérése alapján a széles támogatottságot mutatja az is, hogy a kerékpározás a legkedvezőbben megítélt közlekedési forma: világszerte átlagosan 82 százalék vélekedik pozitívan a kerékpározásról, szemben az autóval (74 százalék), az elektromos kerékpárral (73 százalék), a motorkerékpárral (59 százalék), a rollerrel (53 százalék) vagy a teherautóval (43 százalék).

A kerékpározás Magyarországon is a leginkább támogatott közlekedési mód, és különösen nagy előnyt élvez a megítélése az autózáshoz képest (74 százalék vs. 51 százalék).

Ábra: a kerékpározással kapcsolatos vélemények (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)
A kerékpározással kapcsolatos vélemények (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)

A fentiekkel összhangban a 28 ország lakosságának átlagosan kétharmada (64 százalék) amellett van, hogy a közlekedési hálózat fejlesztésekor a kerékpárt előnyben kell részesíteni az autókkal szemben – és ezzel kapcsolatban mi magyarok is hasonlóan vélekedünk (63 százalék).

Ami sokat számít

Az Ipsos nemzetközi felmérése szerint világszerte átlagosan 35 százalék kerékpározik legalább heti szinten – a férfiak, a fiatalabbak, a nagyvárosokban élők, illetve a magasabb jövedelműek és iskolai végzettségűek ennél valamivel nagyobb arányban. A leginkább Indiában (hetente 67 százalék), Kínában (66 százalék) és Hollandiában (65 százalék) ülnek biciklire, azonban eltérő motivációval: míg Indiában és Kínában – ahogy globálisan is – leginkább sportoláshoz kerül elő a kerékpár, addig Hollandiában főképp a napi közlekedés részeként, munkába vagy iskolába járáshoz. A hollandok kis távolságokra is sokkal szívesebben használnak kerékpárt: egy 2 km-es távolságra 45 százalék választja elsőként ezt a megoldást, szemben a 14 százalékos világátlaggal.

2. ÁBRA: Azok aránya, akik hetente legalább egyszer kerékpároznak (a felnőtt lakosság bázisán, N=20.507 fő)
Azok aránya, akik hetente legalább egyszer kerékpároznak (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)

Abban, hogy a Hollandia lakosai ilyen lelkes kerékpárosok, nagy szerepet játszhat, hogy ezt egy biztonságos közlekedési módnak érzik: mindössze 14 százalékuk tartja veszélyesnek, szemben az 52 százalékos globális átlaggal – olvasható. Ugyanez az összefüggés más országok kapcsán is látható: összességében minél inkább biztonságosnak érzik az emberek a kerékpáros közlekedést, annál inkább választják ezt az eszközt. A hollandok emellett a kerékpáros infrastruktúra terén is kiemelkedően jól állnak: 81 százalékuk kiválónak tartja a biciklis hálózatukat, jócskán felülmúlva ezzel a világátlagot (48 százalék), ami feltehetően szintén nagyban hozzájárul a kerékpáros közlekedés hollandiai népszerűségéhez.

Minél biztonságosnak érzik, annál többet közlekednek kerékpárral az emberek (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)
Minél biztonságosnak érzik, annál többet közlekednek kerékpárral az emberek (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)

Bár Magyarország – Lengyelország és Svédország mellett – az élen jár abban, hogy hányan tudnak biciklizni (77 százalék vs. 63 százalék globális átlag), és hazánkban jóval többeknek is van kerékpárja (54 százalék vs. 42 százalék), heti szinten nem kerékpározunk nagyobb arányban, mint a 28 ország lakosai átlagosan (35 százalék). Ugyanakkor munkába/iskolába járáshoz (16 százalék vs. 12 százalék), illetve kisebb távolságokra (18 százalék vs. 14 százalék) a globális átlagnál valamivel nagyobb arányban vesszük elő a bringát.

A magyarországi kerékpáros infrastruktúra megítélése átlagos, biztonság szempontjából viszont kedvezőbbnek látjuk a helyzetet: a magyarok 41 százaléka tartja veszélyesnek a biciklis közlekedést, szemben az 52 százalékos globális átlaggal.

Kerékpárhasználat (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)
Kerékpárhasználat (a felnőtt lakosság bázisán, N=20 507 fő)

Az Ipsos nemzetközi felmérésében néhány további területen is kitűnik Magyarország: mi gondoljuk legkevésbé úgy, hogy a bringázás városi trend, divat (41 százalék vs. 68 százalék), mi vagyunk a legkevésbé kedvező véleménnyel az autózásról (51 százalék vs. 74 százalék), illetve – azzal összhangban, hogy sokaknak van saját kerékpárja – nálunk használnak legkevesebben kerékpármegosztó rendszert (2 százalék vs. 8 százalék).

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×