Tagadhatatlan és megkérdőjelezhetetlen, hogy a külföldi piacnyitás jelentős kockázatokat tartogat. Alapvető fontosságú, hogy a célpiac meghatározása megfelelő körültekintéssel történjen, hiszen az elhibázott piacválasztás a vállalkozás profitrátáját hosszú távon ronthatja.
A megkérdezett szakértő szerint több kérdéskört meg kell vizsgálnunk annak érdekében, hogy megtaláljuk a számunkra tökéletes célpiacot. Elsőként a lehetőségek feltárásával kell foglalkoznunk; fel kell térképeznünk, melyek azok a termékkörök, amelyekre jelentős vásárlói érdeklődés irányul. Ugyanakkor meg kell vizsgálnunk azt is, milyen tényezők gátolják a sikeres piacra lépést. Mindenképpen szem előtt kell tartani a piaci és jogi szabályozások hatásait, de nem feledkezhetünk meg a domináns konkurensek szerepéről sem.
Ezt követően ki kell dolgoznunk azokat a lépéseket, amelyek a piacra lépés stratégiáját képezik. Meg kell határoznunk azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyek sikeressé tehetnek bennünket a piacszerzésben. Fel kell térképeznünk a reklámozás lehetőségeit, illetve fel kell mérnünk, hogy az alapvető forgalmi források milyen költés-bevétel aránnyal menedzselhetők.
Minél nagyobb piaci versenybe lépünk be, annál magasabb marketingköltségekkel kell számolnunk. Márkaismertség nélkül az alapvető fizetett csatornák eredményezhetnek bevételt. Európában szinte minden országban találunk egy vagy több meghatározó ár-összehasonlító oldalt, amelyek akár jelentős mennyiségű eladást képesek generálni a webáruházunk számára. A közép-kelet-európai régi meghatározó szereplője a Heuréka csoport, amely magába foglalja a hazai piacon vezető szerepet betöltő Árukeresőt is.
A fizetett hirdetések másik típusát az úgynevezett kattintásalapú hirdetések jelentik. Ezek is azonnali megtérülést eredményezhetnek, ám ahogyan az ár-összehasonlító oldalak esetében elmondható, itt is fennáll a veszély, hogy a marketingköltségek túl magasra rúgnak. Éppen ezért kiemelten fontos a folyamatos kontroll, illetve a mérés és skálázás.
Persze felvetődik a kérdés, hogy mi magyarázza a hazai e-kereskedők nagy fokú terjeszkedési törekvéseit, hiszen a magyar e-kereskedelem jelentős növekedést mutat, folyamatosan bővül az aktív vásárlók köre, növekszik a rendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték is.
A jelentős bővülés ellenére a kisebb e-kereskedők gyakran túl szűknek érzik a magyar piacot; az Extreme Digitallal egyesülő eMAG személyében olyan szereplő jött létre, amely nemcsak versenytársként, hanem piacformálóként van jelen az online szegmensben. A szereplők folyamatos fejlődésének köszönhetően ma már realitásnak tűnik, hogy a hazai e-kereskedők megfelelő exportterv, tudatos marketing és megbízható logisztika birtokában sikeressé váljanak a külpiacokon.
(x)