Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
A Balaton siófoki partszakasza 2018. február 7-én. Ezen a napon a Sió zsilip megnyitásával megkezdték a Balaton víztöbbletének leeresztését.
Nyitókép: MTI Fotó: Varga György

Fontos lépés következik a Balaton jövőjében

Csaknem 19 milliárd forintból korszerűsítik a Balaton levezető rendszerét, ez két zsilip átépítését jelenti – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója az InfoRádióval. Láng István hozzátette: a beruházás 2022 decemberére készülhet el.

Láng István a főigazgatóság és a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság európai uniós, valamint hazai forrásból finanszírozott fejlesztésének nyitórendezvényén azt mondta, hogy a kivitelezés eredményeként a Sió-zsilip kapacitása a duplája lesz a mostani másodpercenkénti 60 köbméternek, ezzel biztosítható a vízterhelés hatékonyabb csökkentése nagy vizek esetén.

Valamennyi létesítmény egy szerződés keretében valósul meg, a munkálatok pedig máris elkezdődhetnek, miután a szerződés megkötésre körül, fogalmazott Láng István.

Korábban

szükségessé vált a Balaton felső szabályozási szintjének emelése

az éghajlatváltozás káros hatásainak mérséklése, a vízgazdálkodás helyzetének javítása, a vízigények kielégítése, a természetes vízkészletek használhatóságának növelése miatt. Ugyanakkor azért, hogy a szintemelés ne okozzon károkat a part menti településeken, rugalmassá kell tenni a szabályozást.

A kivitelezés keretében átépítik a siófoki leeresztő- és a hajózsilipet, valamint a balatonkiliti mederduzzasztót, kotrással javítják a Sió-csatorna vízelvezető képességét, magasítják és egy szakaszon áthelyezik a csatorna árvízvédelmi töltésrendszerét.

A munkálatoknak része vizes élőhelyek kialakítása, hajózási jelek helyreállítása, aktualizálása, és egyebek mellett a vízügyi hajózási adatbázis fejlesztése is.

Benedek András, a létesítmények főtervezője arról szólt, hogy az új műtárgyak a korábbiaknál jobban illeszkednek a tájba.

"Attraktív dolog lesz, reméljük, hogy a nagyközönség szeretni fogja"

– fogalmazott, majd hozzátette, hogy elképzelések szerint egyes részei a látogatók előtt is nyitva állnak majd. A siófoki zsilipnél például nagyon hangsúlyt fektettek a kialakításkor arra, hogy a város része legyen, tette hozzá Láng István az InfoRádiónak, ezért átjárható lesz, kerékpárt út vezet majd át rajta, a környezetében pedig köztereket alakítanak ki. Lesz közösségi tér, és lehet "bámulni a vizet".

Az eseményen elhangzott, hogy a Balaton szabályozására először a 3. században, egy római hadiút védelme miatt volt szükség, a kérdés a 19. században a vasúthálózat bővítése, majd a turizmus fejlődése okán került előtérbe, számolt be a távirati iroda.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×