A következő tanévtől a francia közoktatási intézményekben se mobiltelefont, se tabletet, sem pedig okosórát nem lehet használni, az erről szóló törvényjavaslatot a francia parlament július elején fogadta el első olvasatban, majd a felsőház is jóváhagyta. A hétfői alsóházi szavazáson csak egy képviselő voksolt a tervezet ellen, sokan viszont tartózkodtak, azzal érvelve, hogy a jogszabály semmin sem változtat. Ezzel nem értett egyet Tari Annamária pszichológus, akit az InfoRádió korábban a javaslatról kérdezett.
A pszichológus szerint ezzel a törvénnyel az iskola mobiltelefon-mentes övezetté válhat, amelyet nyugodtság jellemez.
"Az osztályteremben nem kell az online térben érvényesülő szabályoknak megfelelni, és nem kell tartani attól, hogy órán is tökéletesen kell kinézni"
– tette hozzá.
A francia tiltás azzal érvel, hogy a mobiltelefon használata olyan zavart okoz, amely nem egyeztethető össze az iskolai környezet javításával. Tari Annamária is arra hívta fel a figyelmet, hogy a fiatalok a közösségi média platformokat használva egyre rosszabb érzelmi állapotba kerülnek.
„Nagyon hamar formálódnak az alkalmatlanságérzéssel, kisebbrendűségi érzéssel kapcsolatos szorongások"
- fogalmazta meg Tari Annamária.
Erről beszélt korábban az Aréna című műsorban Pál Ferenc atya, mentálhigiénés szakember is, aki szerint az okoseszközök tönkreteszik a kapcsolatokat.
"Az okoseszközök függőséget alakítanak ki, a kialakulatlan idegrendszert, személyiséget olyan módon kezdik el birtokba venni, hogy mi naivul azt mondjuk, hogy személyre szabjuk az okos eszközeinket.
Ámde az történik, hogy az okoszeszközök személytelenre szabnak bennünket"
- mondta Pál Ferenc atya.
A franciaországi jogszabály nem rendelkezik arról, hogy egyes intézmények milyen büntetést szabjanak ki, ha a gyerekek nem tartják be a tiltást, és azt sem szabályozza pontosan, hogy kikapcsolt állapotban a diákoknál lehetnek-e az eszközök.