A jóváhagyott megállapodás értelmében várhatóan
speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomáson.
A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését legkésőbb 2020 szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-éig születhet.
Tarlós István a megállapodás aláírása előtt azt hangsúlyozta: a főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsák a mozgásukban korlátozottaknak a tömegközlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget.
Tarlós István közölte, a főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a MEOSZ-szal az akadálymentesítés ügyében, és a megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést.
A megállapodás lényege, hogy a már említett 12 állomáson felül a főváros további 6 állomáson - Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák
- vállal akadálymentesítést a rekonstrukciós projekten kívül, de azzal egy időben.
Mint ismertette, a Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, a becslések szerint nettó 640 millió forintból. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból.
A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.
A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.
Tarlós István közölte, az előzetes gyártói vizsgálatok alapján minden mélyállomásnál megoldható a ferdepályás liftek kiépítése, amelynek előnyei, hogy a mozgáskorlátozottak önállóan használhatják, és a hagyományos liftek árának negyedéből-ötödéből megvalósíthatók.
Közölte, a megállapodás alapján a főváros munkacsoportot hoz létre a MEOSZ-szal, és ez a testület részt vesz majd az 1-es metróvonal, a kisföldalatti tervezett felújításakor megvalósítandó akadálymentesítés előkészítésében is.
Kijelentette: az 1-es metró is teljes mértékben akadálymentes lesz a felújítás után.
Tarlós István elmondta, hogy a peronokról akadálymentesen lehet majd bejutni a szerelvényekbe, amelyek végig átjárhatók lesznek. Az akadálymentesítés fennmaradt kérdéseit majd a munkacsoport tárgyalja meg, és várhatóan ez esetben is megállapodást írnak majd alá.
A főpolgármester kitért arra is, hogy szigorúbbá fog válni az igazolványok ellenőrzése, mert a mozgáskorlátozottak "kárára és kontójára" olykor visszaélések tapasztalhatók. A mozgáskorlátozottak lehetőségeit szeretnék nagyobb mértékben biztosítani azzal, hogy a visszaélések lehetőségét korlátozzák.
Kovács Ágnes kijelentette:
a megállapodás megkötése mérföldkő a mozgássérültek számára.
A közösségi közlekedés akadálymentes használata talán az egyik kulcs ahhoz, hogy az élet minden területe hozzáférhetővé váljon minden mozgássérült ember számára - mondta. A beruházás segít a mozgássérülteknek, az időseknek, a babakocsival és a nehéz csomaggal közlekedőknek egyaránt - tette hozzá.
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint azonban még nincs minden megoldva, ugyanis a felszíni akadálymentesítés is fontos lenne. Az egyesület szerint tételes kimutatás szükséges arról, hogyan módosítják a ferdeliftek az egyes állomási kijáratok áteresztőképességét. Ezen felül tervek és költségvetés szintjén is garantálni kell, hogy még a metrófelújítás befejezése előtt kiépüljenek a szükséges felszíni zebrák, és megújuljon az összes aluljáró.