A BKV arra kérte a fővárost, hogy a 3-as metró teljes akadálymentesítésére szánt milliárdokat csoportosítsa át a Swietelsky többletkövetelésének fedezésére. Ennek az összegnek egy részét a főpolgármester áprilisban már eleve zárolta. Mindkét lépés veszélyeztetheti a felújítás uniós finanszírozását – értesült a Világgazdaság.
A 3-as metró pénteken lejáró alagút-felújítási szerződésének meghosszabbításáról továbbra sincs egyezség a megrendelő BKV és a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. között. Utóbbi 18 milliárd forintos többletdíjat követel a beruházás csúszása miatt. Ha viszont nincs hatályos szerződés az alagút-felújításra, a július 24. után keletkező számlákat már nem lehet uniós forrásból fedezni.
A lap szerint azonban nemcsak ez a pénzügyi vita veszélyezteti az EU-pénzeket, hanem az is, hogy ellehetetlenül a 3-as metróvonal teljes akadálymentesítése is. Brüsszel még 2018 februárjában azért függesztette fel az M3-as támogatási igényének elbírálását, mert kevesellte a mozgásukban korlátozottakra vonatkozó vállalásokat.
Az Európai Bizottság nem kérte mind a húsz állomás akadálymentesítését, de egy koncepció kidolgozására kötelezte Budapestet. Ezt az akkori városvezetés a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) aláírt együttműködéssel váltotta ki, amelyben 5,6 milliárd forintnyi vonatkozó műszaki tartalomra tett vállalást. Ebből az eredeti tizenkettőhöz képest plusz nyolc megálló akadálymentesítése történne meg 2023-ig.
A hír nyomán
a MEOSZ elnöke, Kovács Ágnes azonnali tájékoztatást kért Karácsony Gergely főpolgármestertől,
hogy igazak-e a sajtóban megjelentek, az M3-as metró felújításakor a kivitelezés késedelme miatt keletkezett többletköltség pótlására az akadálymentesítésére félretett 5,6 milliárd forintot ajánlották-e fel.
"Ha igaz a hír, úgy a főváros és a MEOSZ között érvényben lévő teljes körű akadálymentesítéséről szóló megállapodást figyelmen kívül hagyva, szövetségünk megkerülésével született a döntés. A főváros ezzel nemcsak a fogyatékosságügyben mérföldkőnek számító, az előző városvezetés és a MEOSZ által 2018-ban kötött példaértékű megállapodást, majd az ennek nyomán a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatósággal folytatott korrekt együttműködést veszi semmibe, hanem a magyar állam nemzetközi egyezményekben vállalt kötelezettségeit is" – írta Kovács Ágnes, és jelezte, ha az akadálymentesítés részben vagy egészben meghiúsul, akkor a MEOSZ megteszi a szükséges jogi lépéseket.
A MEOSZ elnöke haladéktalan tájékoztatást kért Radnay Tibortól, a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság projektigazgatójától és Pikó Andrástól, a VIII. kerületi önkormányzat polgármesterétől is.