Magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1 167 helyszínen 71 954 vizsgázó, emelt szinten 47 helyszínen 1 718 vizsgázó tesz ma délelőtt érettségi vizsgát.
Tételek
A középszinten érettségizők a magyar érettségi első részében Petőfi imázsáról olvashatnak egy interjút, a témában néhány éve megjelent könyv szerzőivel. Ezután tíz kérdést kaptak a Petőfi-arculattal kapcsolatban - tudatta az eduline.hu.
Ezután a diákok az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás közül választhatnak, csak az egyik feladatot kell megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.
Az érveléses feladatnál Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezéséből kapnak egy rövid részletet, az abban szereplő állítást kell megerősíteniük vagy megcáfolniuk a vizsgázóknak.
A gyakorlati szövegalkotás részben a helyi közlekedési vállalat egyik nyitott pozíciójára kell jelentkezni, ehhez kell motivációs levelet írni.
Petőfi: ezzel nem lesz gond
A szövegértési feladatsor alapjául szolgáló interjú témája nagyon közel az érettségizőkhöz, az értelmezésével nem lesznek problémák - mondta az eduline-nak a középszintű magyarérettségi első részéről egy középiskolai szaktanár.
Úgy vélte ugyanakkor, hogy
az egyik rövid szövegalkotási feladat már nagyobb kihívást jelent
a vizsgázóknak.
Pontozás
A középszintű írásbeli egy 90, illetve egy 150 perces részből áll. Az első feladatlap egy szövegértési tesztet, valamint egy szövegalkotási feladatot tartalmaz (érvelés vagy gyakorlati szövegalkotás, a kettő közül választhatnak a diákok), a második pedig egy műértelmező szövegalkotási feladatot (pontosabban kettőt, amelyek szintén választhatnak az érettségizők).
A szövegértési feladatsor megoldásával maximum 50, a műelemzéssel legfeljebb 40 pontot szerezhetnek az érettségizők. A helyesírásra 8, az írásképre pedig 2 pontot adhatnak a javító tanárok, így jön ki az összesen 100 pont.
Az emelt szintű írásbeli szintén egy 90 és egy 150 perces etapból áll, és a pontozás is a középszinthez hasonló. Az első részben szövegértési és nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsort kapnak a diákok, a másodikban pedig szövegalkotási feladatokat (műértelmező és reflektáló).