Az LMP-s Sallai R. Benedek határozati javaslata értelmében a környezettudatosabb közlekedés jegyében szmogriadó esetén már idén szeptember 1-jétől kitiltanák az érintett településekről a dízel meghajtású gépjárműveket és az EURO 4-esnél régebbi benzines autókat is, majd 2020-tól a dízeles, 2025-től pedig a benzines autók fogalomba hozatalát is megtiltanák.
Az ütemezést Sallai R. Benedek is ambiciózusnak nevezte.
Mint mondta: van egy elöregedett gépjárműpark az országban, tehát átlagosan ugye 13 éves kocsikról beszélünk, nagyon-nagyon megnőtt a dízeleknek az aránya és mindehhez párosul egy olyan kormányzati politika, ami nem csak fenntartja ezt, hanem támogatja is, tehát minden a dízeleknek kedvez.
És a gépjármű-zöldítésbe a kormányzat csinált egy olyan támogatási rendszert, ami – már bocsánatot kérek, de körülbelül – a budai milliomosoknak jó,
tehát, hogy azok akik 10 milliót tudnak adni egy új ilyen kocsiért, azoknak ad 2 millió forint támogatást, tehát nyilván a magyar társadalom túlnyomó többségének nem elérhető.
A képviselő szerint azonban e célt is szolgáló gazdaságpolitika mellett terve megvalósítható lenne, előbb a tömegközlekedési gépjárműparkot cserélnék zéró emissziós járművekre, majd az állami szolgáltatók autóit, míg megemelnék a benzin és a gázolaj jövedéki adóját, amelyből a magánszemélyek gépjármű-cseréjét ösztönöznék.
Karner Miklós, Az Autó című magazin főszerkesztő-helyettese szerint azonban egyelőre nincs itt az ideje, hogy az belső-égésű motorral hajtott járművek kitiltásáról gondolkodjunk.
Karner szerint semelyik kormányzat nem fogja fölvállalni, hogy egy ilyen lépést megtegyen, hiszen jellemzően a magyar átlagember ilyen milliós értékű vagy annál olcsóbb autókkal jár, főleg vidéken.
Mint mondta: én azt gondolom, hogy egyébként meg nem is vagyunk erre felkészülve, hogy mivel helyettesítenénk ezeket a járműveket, elektromos autók, persze mondjuk lehet a hidrogén-hajtás igen, vagy mondjuk bármilyen gázüzemű hajtás, de én azt hiszem, hogy ez nem reális.
A szmogriadó esetén bevezethető szigorítással azonban, annak figyelembe vételével, hogy a dízelautók sokkal több káros anyagot bocsájtanak ki mint a benzinesek, Karner Miklós is egyetértett.