Az elvégzett fejlesztések közül a legfontosabb 3432 pedagógus képzése. Minden iskolából egy pedagógushoz igyekeztünk eljuttatni a mérés eredményének feldolgozásáról szóló képzést. Ezzel elérhetjük, hogy minden iskolában legyen legalább egy olyan ember, aki érti, hogy mit tartalmaznak azok a jelentések, amiket megkapnak a kompetenciamérés után - közölte Balázsi Ildikó.
Hozzátette: de emellett számos más fejlesztés is történt. A természettudományi kompetenciák mérésének bevezetése nem szakmai döntés, de megújítottuk a szövegértés és a matematika háttérkérdőívek rész tartalmi kereteit is. Nem volt szükség nagy átalakításokra, de a rendszer felülvizsgálata megtörtént, és apró módosítások ezen a területen is történnek - ismertette.
Emellett elkészült az OKM teljes feldolgozásának a folyamatleírása, és ehhez kapcsolódott egy statisztikai audit is. Technológiai fejlesztések is történtek, ami már 2015-ben is befolyással volt arra, ahogyan az adatokat feldolgozzuk. Egy elektronikus adatfeldolgozást támogató szoftver segítségével most már a visszaérkező kitöltött tesztfüzeteket nem adatrögzítők viszik be, hanem szkenneljük a tesztfüzeteket. A feleletválasztós feladatokra adott válaszokat egy jelfelismerő szoftver felismeri, a nyílt végű kérdéseket pedig online otthonról kódolják le, javítják ki az erre felvett emberek - fejtette ki az osztályvezető.
A fejlesztések leginkább a pedagógusokat és magát az eljárást célozták. Emellett másodelemzéseket is készítettünk, amelyet pedig az oktatáskutatók és az oktatáspolitikusok tudnak majd haszonnal forgatni. Maguk a tesztanyagok nem sokat változnak, azok korábban is meglehetősen jók voltak - mondta Balázsi Ildikó.
Hanganyag: Gödöllei Anna