A közlemény szerint a BKV Zrt. 2010. október 18. napján kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon hozott, így jogerős határozatát, amelyben helybenhagyta az elsőfokú közlekedési hatóság döntését, miszerint a hatóság a Budapest Metropolis Konzorcium (ALSTOM Transport SA) AM5-M2 típusú metrószerelvény végleges típusengedély iránti kérelmét elutasította. Ezen hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatóak forgalomba.
Mint ismert, a Budapest Metropolis Konzorcium és a BKV Zrt. 2006. május 30. napján a 2-es és az 4-es metróvonalakra vonatkozó metrószerelvény szállítási szerződéseket kötöttek. A szerződések alapján a végleges típusengedély megszerzése a szállító szerződéses kötelezettsége és felelőssége volt, amelyet saját költségére és kockázatára kellett volna teljesítenie. Az is ismert, hogy a Budapest Metropolis Konzorcium több, a szerződésekben meghatározott határidő kapcsán késedelembe esett.
A BKV Zrt. a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tett. A társaság több alkalommal figyelmeztette a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére.
A BKV álláspontja szerint azonban a szállító nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét, így ebben a helyzetben a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja a 2-es és a 4-es metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket és érvényesíti valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét.
Kocsis István vezérigazgató azonnali hatállyal felmondta a szerződéseket és haladéktalanul lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 százalékos előlegek (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 százalékos) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.
A BKV Zrt. minden tőle telhetőt megtesz egy beszerzési eljárás mielőbbi kiírására új metrószerelvények biztosítása érdekében.
A 4-es metró esetében további 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen; ez érintheti több kapcsolódó szerződés szükségszerű felülvizsgálatát is. A BKV Zrt. mindent megtesz annak érdekében, hogy az új jármű beszerzési eljárása - azon túl, hogy a lehető legrövidebb időn belül végbemenjen - mindenben maximálisan megfeleljen az európai unió versenyjogi elvárásainak, ezáltal ne vesszen el további támogatási forrás.
A 2-es metró vonalán jelenleg üzemelő metró motorkocsikon azonnal megkezdik a szükséges javítások elvégzését, melyek becsült költsége 3 milliárd forint, illetve itt is megteszik a járműbeszerzéshez kapcsolódó egyéb szerződések felülvizsgálatát - olvasható a BKV közleményében.
Tragédia a Balatonnál, a nemzetközi sajtó is beszámolt róla