Kisebb engedményeket tett a fővárosi önkormányzat a behajtási díjak drasztikus emelése ellen demonstráló fuvarozóknak - közölte a főpolgármester. Demszky Gábor elmondta: néhány helyszín, például a csepeli szabadkikötő célforgalomban mégis megközelíthető lesz korlátozás nélkül.
A 75 tonna alatti kistehergépjárművek 10, az ennél nagyobbak - mivel ezek hétvégén nem közlekedhetnek -, 20 százalék kedvezményt kapnak az éves behajtási díjból. Több övezet esetében bevezetik a kombinált engedélyeket, amelyekhez az eddigi nyolc helyett négy nap alatt, sőt, májustól már online is hozzájuthatnak a fuvarozók, akik számára részletes tarifarendszert, többnyelvű honlapot és ügyfélszolgálatokat ígér a Parking Kft.
Továbbra sem adnak ki viszont biankó engedélyeket, tehát csak rendszám alapján állítanak ki ilyen dokumentumokat.
"Pató Pál-szemlélet"
A főpolgármester arról is beszélt, hogy a főváros vezetése további radikális intézkedéseket tervez Budapest levegőtisztaságának érdekében. Tervben van egy matricarendszer bevezetése, valamint az, hogy a belváros leendő zöld zónájába csak a legkisebb károsanyag-kibocsátású gépjárművek hajthassanak be - ehhez a KRESZ-t is módosítani kell.
Demszky Gábor tömören "Pató Pál-szemléletnek" minősítette azt, hogy a fuvarozók az M0-s körgyűrű hiányzó szakaszának megépüléséig vártak volna a behajtási díj 18 éve változatlan mértékű összegének megemelésével.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy évente 2 milliárd forintos bevételre számítanak, a rendelkezés betartását pedig májustól a lehető legszigorúbban ellenőrzi majd a rendőrség.
A díjbevételt, pályázati forrásokkal kiegészítve, P+R parkolók építésére fordítja a fővárosi önkormányzat - közölte Demszky Gábor.
A városvezetők szerint az új összegű díjak elviselhető mértékűek, ezért nem kell attól tartani, hogy a fuvarozók és a kereskedők a fővárosi lakosokkal fogják megfizettetni a díjemelést.
A fuvarozók csak félsikerről beszélnek
Minden engedményt köszönettel elfogadnak a behajtási díj ellen tiltakozó teherszállítók, de csak félsikerként értékelik a főpolgármester bejelentését - közölte az InfoRádióval a Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Klinka László kiemelte: éves szinten 2-2,5 millió forintba kerülne az engedély a Budapest egész területére érvényes teherautó-behajtási tilalom feloldására. Az autók többsége minden nap behajt a fővárosba, ha dolgozni akar, így kénytelen lenne kiváltani az engedélyt, de ezzel a probléma nem oldódna meg.
A behajtási díj ellen tiltakozó teherszállítók érdekképviseletére alapított kft. ügyvezetője hangsúlyozta: azt kívánják elérni, hogy a Hungária körútig megmaradjon a behajtási lehetőség, ugyanis a fuvarozók többsége a külső kerületekben dolgozik, és elkerülnék a belvárost.
Klinka László állítja, hogy a keddi forgalomlassító demonstrációban több száz tehergépkocsi vett részt.
Az ügyvezető elmondta, hogy a többi érdekképviselettel tárgyaltak, és hozzájuk kívánnak csatlakozni. Ha ez sikerül, akkor a tárgyalások idejére felfüggesztik az egyéni akciót - tette hozzá.
Az EU és a NATO is tudja, és nem tűri az ilyen viselkedést