eur:
385.81
usd:
356.61
bux:
68864.24
2024. május 14. kedd Bonifác

"A gyermekeket soha nem látott mértékben bántalmazzák az iskolákban"

Herczog Mária szociológus szerint minden iskolának kell lennie egy olyan nevelési koncepciónak, amely kezelni tudja az intézményen belüli agressziót. Ma egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában 9 és 11 éves gyerekek támadtak rá egy fiatal, törékeny termetű tanárra, akit rugdostak, fadarabbal és táskával verték a lábát.

Milyen jogaik vannak a diákoknak?

Szerencsére sokkal több joga van a gyermekeknek, mint korábban, de természetesen a tanárnő megrugdosása vagy egymás bántalmazása és telefonra rögzítése, ez nem tartozik a jogok közé. A jogok közé az tartozik, hogy a gyermekek személyiségét, identitását, a méltósághoz való jogát tisztelni kell, és olyan eszközökkel kell őket tanítani, nevelni és fegyelmezni, amelyek megfelelnek a felnőttek jogasinak, az emberi jogoknak.

Meddig mehet el egy pedagógus? Megfoghatja-e egy rosszalkodó kisdiák kezét, és kiviheti-e a táblához, akár felelni?

Szerintem nem ez a kérdés. Ez egy tüneti probléma. Ha jóban vannak, ha olyan a hangulat az osztályban, ha a tanárnak tekintélye van a gyerekek előtt, ha van ebben az iskolában vagy a többi iskolában valamilyen koncepció arról, hogy milyen módszerrel nevelik, fegyelmezik, büntetik és jutalmazzák a gyerekeket, akkor természetesen abba beleférhet, hogy megfogja a kezét. De ugye nem tudjuk, hogy hogyan fogta meg a kezét, nem tudjuk, hogy ők milyen viszonyban voltak, mióta tanítja őt, az iskolának milyen pedagógiai, nevelési programja van a fegyelmezetlenség, az agresszió kezelésére.

Nem attól agresszívek a gyermekek, hogy túlburjánzanak a jogaik?

Dehogy ettől agresszívek! A gyerekek jogainak túlburjánzásáról nincs szó. A magyar iskolák nagy része nem ismerteti a gyerekekkel a jogaikat, sőt a pedagógusok sem ismerik ezeket. Csak szeretném jelezni, hogy az oktatási ombudsman honlapján is olvasható, de mindennapos tapasztalataink nekünk is a gyermekvédelemben és az oktatásban, hogy a gyermekeket soha nem látott mértékben bántalmazzák az iskolákban felnőttek.

Pedagógusok?

Pedagógusok is nagyon sokszor.

Hogyan lehetne egészséges egyensúlyt teremteni, hogy a tanároknak is maradjanak jogaik, de tiszteletben tartsák a gyermekek jogait is?

A tanárnak és a tanítónak számtalan joga volna. Alapvető pedagógiai kérdés, hogy a gyermeknek joga lenne ahhoz, hogy ne bántalmazzák, hogy ne alázzák meg, hogy ne rúgják ki az iskolából, ne szegregálják, mint ahogy az Miskolcon nagy divat. Az a kérdés, hogy szembe akar-e nézni az iskola és az ott tanító pedagógusok azzal a nagyon nehéz körülménnyel, hogy a gyermekek nagy részének a szülei sem kaptak semmi segítséget ahhoz, hogy jól tudják nevelni a gyerekeket, hogy eléggé, és okosan tudják szeretni őket, hogy kicsi korban megtanítsák őket - nyilván külső segítséggel is ha kell - arra, hogy értelmes határokat szabnak a gyermekeknek, miközben a jogaikat biztosítják.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.15. szerda, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×