A budapesti csatornarendszert nem a keddihez hasonló özönvizekre tervezték - mondta az InfoRádióban a Fővárosi Csatornázási Művek szóvivője. Bátori Marianna szerint kedden egyhavi mennyiségű eső zúdult a fővárosra, ami akkora mennyiség, amire nem lehet méretezni az 5175 kilométer hosszú hálózatot.
A keddihez hasonló esőzés 50 évente fordul elő, más kérdés, hogy ezen a nyáron ez már a második alkalom. A szóvivő szerint ugyanakkor erre nem lehet felkészülni, így például képtelenség kiszélesíteni a csatornákat.
A csatornarendszer egy része túlnyomás alá került és felnyomta a 60-70 kilós fedlapokat - mondta Bátori Marianna, aki hozzátette: "ennek ellenére legtöbb esetben nem dugult el a csatorna, csak lassan vezette el az esővizet".
A Studio Metropolitana urbanisztikai kutatóközpont igazgatója szerint nem érdemes a főváros csatornáit úgy bővíteni, hogy egy kirívóan nagy vizet hozó esőt is le tudjanak vezetni. Ilyenkor természetesen nagyobbak a károk, a csatornák bővítése azonban szintén költséges lenne, ráadásul 15-20 évig is eltartana - közölte Ongjerth Richárd.
Mint mondta, a mérnökök a csatornaépítéskor mérlegelnek, de soha sem az extrém, hanem a szokásos esetekre terveznek.
Beázó, lehűlő közlekedési lámpák
De nem a csatornarendszer volt az egyetlen, ami nem bírta el a hirtelene jött zivatart. Gond volt a közlekedési lámpákkal is, melyek főleg Észak-Budán, illetve a XIII. került újpesti vonalán hibásodtak meg - mondta az InfoRádióban a Fővárosi Közterület-felügyelet Forgalomirányítási osztályának vezetője.
Paróci János közölte: kedd kora este a főváros forgalomszabályozása inkább az elemek harcáról szólt. Néhány órán belül 114 regisztrált meghibásodásról értesítették őket.
Ezek leggyakoribb oka az volt, hogy beáztak, illetve túl gyorsan hűltek le a közlekedési lámpák, márpedig ha az érzékeny rendszer biztosítási hibát tapasztal, akkor sárgán villog.
Fejlesztenek és reménykednek
A hiba kiküszöbölésére komoly fejlesztés folyik a fővárosban, melynek során a régi, hagyományos izzókat korszerű, LED-es fénypontokra cserélik ki. A főváros tehát képes lesz felkészülni a hibák egyes részeinek kezelésére - mondta a Fővárosi Közterület-felügyelet Forgalomirányítási osztályának vezetője.
Paróci János szerint amikor a járművek is fél kerékig vízben haladnak, nehezen megoldható, hogy egy oszlopra ne fröccsenjen fel a víz, és ennek következtében az érzékeny áramkörök lekapcsolnak.
Véget ért az időjárásunkat jelentősen felborító folyamat