Minden bizonnyal irigykedve figyelik a nyugati légitársaságok a most indult hagyományos kínai ünnep, az Aranyhét idején bonyolított utakat. Az ünnepségek miatt többmillió kínai kel útra, hogy meglátogassa szüleit és hozzátartozóit ami tovább segíti a kínai légicégek talpra állását a pandémia után.
Kommentátorok szerint az aranyheti utakkal a kínai légiágazat fokozatosan vissza tud állni a világjárványt megelőző kihasználtsági szintig.
Az idén 15 millióan repülnek majd haza, ami 10 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest - írta a Straitstimes című szingapúri lap.
Válságban a nemzetközi légiipar
A világ más részein a légitársaságok súlyos válságot élnek át, és megpróbálják a vírustól félő, vagy épp a hatóságok korlátozásait figyelembe vevő utasok visszacsábítását.
A pandémia miatt az Egyesült Államokban látványosan összeomlott a jegyek iránti kereslet és a szállítási kapacitás. Az európaiak pedig nem szívesen utaznak a gyorsan változó karanténrendelkezések miatt.
A kínai légivállalatoknak viszont jobban megy - ez köszönhető a masszív hazai piacnak és annak, hogy sikerült megfékezniük a vírus terjedését.
Ennek ellenére a kínai légicégek sem kerülték el a válságot. A három legnagyobb vállalat vesztesége az első félévben elérte a 4 milliárd dollárt,és a talpra állás még nem lesz elég ahhoz, hogy a cégek pozitív mérleggel zárják az évet.
A legrosszabb hónap a február volt, nem sokkal a Vuhanból kiindult járvány után és egy másik fontos ünnep, a kínai újév előtt.
Elég volt a Zoom-hívásokból, inkább utaznak a kínaiak
Jane Sun, a trip.com utazási oldal vezérigazgatója azt mondta, hogy az emberek nagy biztonságban érzik magukat a kínai légijáratokon. Ennek nyomán nőtt a kereslet.
Sun szerint az üzleti utak is be fognak indulni, és nem igaz, hogy leáldozott nekik és mindenki megszokta a virtuális céges tárgyalásokat. A hazai forgalom pedig az év végére visszaáll a normális szintre.
A mostani, ünnepi időszak legnagyobb keresletet támasztó napja október 7-e lesz. Erre a hétfői napra 13 800 légijáratot írtak be a menetrendbe. Becslések szerint a pandémiát kísérő karanténok ellenére az idén 10 százalékkal több utat bonyolítanak majd az Aranyhét idején Kínában, mint tavaly.
A nagy pénz kihátrál az amerikai légiiparból
Nem is lehetne élesebb a kontraszt az Egyesült Államokkal, ahol most ért véget a munkahelytámogató program, aminek részeként milliók kaptak több száz dolláros havi támogatást. Várhatóan megugrik a munkanélküliség, ha a kongresszus nem hagy jóvá újabb csomagot.
Ennek nyomán
Warren Buffet sztárbefektető cége eladta részvényeit négy nagy légitársaságban, mert arra számít, hogy a cégek részvényei tovább veszítenek értékükből.
Mindeközben az Air China, a China Southern Airlines és a China Eastern Airlines kínai cégek papírjai kis mértékben emelkedtek. Annak ellenére, hogy ezeknél a cégeknél is jelentősen visszaesett a fogalom és a bevétel, a befektetőket ugyanis némileg megnyugtatta, hogy Kína folytatja masszív reptérfejlesztési projektjeit és hogy a pandémia hónapjai nyomán estek az üzemanyagárak.