Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 20. szombat Teofil
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.
Nyitókép: MTI/AP/Mulugeta Ayene

Újabb részletek derültek ki az etióp gép katasztrófájáról

Nagyon nagy a hasonlóság a kevesebb mint két hete lezuhant etióp Boeing és a tavalyi Lion Air katasztrófában érintett gép fekete dobozainak adatai között – ez derült ki a repülési adatok összevetéséből, ami komoly kérdéseket vet fel az amerikai repülőgépgyártó számára. 

A március 10-én katasztrófát szenvedett, új változatú Boeing 737-es, Max 8 altípusú gép tragédiája nagyon sokban hasonlít az indonéz Lion Air tavalyi balesetéhez - derült ki a fekete dobozok adatainak összevetése nyomán.

A márciusi baleset során a pilóták ugyanúgy azt jelezték vissza a repülésirányítóknak, hogy gondjaik voltak a gép vezérlésével.

Az eset a repüléstörténet egyik legnagyobb figyelmet felkeltő ügyévé vált, amelyben a tét: mi lesz a jövője a tömeges utasszállításra tervezett új géptípusnak.

A két MAX 8 katasztrófa több milliárd dollárral csökkentette az amerikai gyártó piaci értékét és szinte tálcán kínálta a lehetőséget, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi háború egyik fegyverévé váljon.

Az etióp közlekedési minisztérium a hétvégén megerősítette, hogy sikeresen le tudták tölteni a fekete dobozok adatait és azokat ellenőrizték is. "Világos egyezések vannak a Lion Air katasztrófával" - mondta Muse Yiheyis. Az illetékes hozzátette, hogy a hét közepén további információval szolgálnak. A fekete dobozok adatainak letöltésében és hitelesítésében etióp illetékesek és amerikai szakértők is részt vettek – tette hozzá.

Washingtonban azonban hivatalnokok azt mondták: a Szövetségi Repülési Ügynökség, az FAA és az amerikai Közlekedésbiztonsági Hatóság (NTSB) még nem hitelesítette az adatokat. A Boeing székhelyén kiadott Seattle Times című lap ugyanakkor azt írta:

több súlyos hiba is van az új MAX altípus irányítási rendszerében, az MCAS-ban. Az egyik miatt például rossz adatokat kapnak a pilóták a felszállás idején fontos tolóerőről.

A szövetségi légihatóság nem volt hajlandó válaszolni részletes kérdésekre és azt mondta: a MAX-gépek esetében is a szokásos hitelesítési folyamatot követték. A lapjelentésről szóló kommentár lehetőségét is azzal utasította el, hogy a korábbi folyamatra utalt vissza.

A Wall Street Journal című lap közben azt írta: az amerikai Közlekedési Minisztérium baleseti nyomozói most magát a légügyi hatóságnak a MAX-ok esetében alkalmazott engedélyezési folyamatát vizsgálják. Washingtonban egy vádesküdtszék legalább egy, a fejlesztésben érintett személynek küldött idézést egy meghallgatásra. Az idézés értelmében az ügyhöz kapcsolódó dokumentumokat is bekértek.

A Boeing és az amerikai légügyi hatóság nem volt hajlandó kommentálni az idézésről szóló hírt és azt, hogy az amerikai közlekedési minisztérium nyomozást indított.

Közben egyelőre nem világos, hogy az etióp gép fekete doboza által rögzített, több, mint 1800 repülési adat és a kétórás audiofelvételek közül mit vesznek figyelembe, a hat perc alatt bekövetkezett katasztrófa vizsgálatánál.

A nemzetközi szabályozás szerint 30 napon belül kell kiadni az előzetes jelentést egy légi baleset után. Egy etióp forrás azt mondta: a gép és a torony beszélgetéseiből az derült ki, hogy a Boeing szokatlanul nagy sebességet ért el a felszállás után.

Ezt követően szinte azonnal problémákat jeleztek a pilóták és azt kérték, hogy gyorsan növelhessék a magasságot.

A Boeing részvényei 10 százalékot estek a katasztrófa után és a cég azt mondta: frissíteni fogja az irányítórendszer szoftverét. A baleset nyomán egy sor ország – köztük az Egyesült Államokkal kereskedelmi vitában álló Kína – tiltotta meg a MAX-8-asok repülését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: már újabb oka is van a háborúra az uniós országoknak, mert odatették a pénzüket Ukrajnába

A Digitális Polgári Körök által szervezett háborúellenes gyűlések közül a legnagyobbra került sor Szegeden szombaton, a Lázár János országjárásának szegedi programjával összekötött eseményen felszólalt a kormányfő is. Arról beszélt, hogy 2026 az utolsó választás az európai háború előtt, a szankciók és a háború 20 milliárd eurót vett el Magyarországtól, a javító-nevelő intézetek most nem jól működnek, a büntetés-végrehajtás alá kell rendelni őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Olajfúrótornyot találtak el az ukrán drónok, ma folytatódnak a béketárgyalások - Háborús híreink szombaton

Olajfúrótornyot találtak el az ukrán drónok, ma folytatódnak a béketárgyalások - Háborús híreink szombaton

Folytatódnak a háború lezárását célzó tárgyalások: Vlagyimir Putyin orosz elnök különmegbízottja, Kirill Dmitrijev szombaton Miamiban találkozik Donald Trump amerikai elnök küldöttével, Steve Witkoffal, valamint Trump vejével, Jared Kushnerrel- - írta a Reuters. Orosz ballisztikus rakéták csapást mértek Odessza Pivdennij kikötőjére, legalább hét ember meghalt, tizenöt megsebesült. Ukrajna arról számolt be, hogy a drónjaik találatot értek a Lukoil tulajdonában lévő Filanovszkij olajfúrótornyon, valamint egy katonai járőrhajón a Kaszpi-tengeren.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×