INFORÁDIÓ 
2019. november 15. péntek
Albert, Lipót

hajtómű

repülőgép

légi közlekedés

Elővigyázatosságból nem repülhet több tucat utasszállító

Elővigyázatosságból nem repülhet több tucat utasszállító

A Boeing 737 MAX modellek szoftverhibái után egy másik gyártó hajtóműveivel is gond lehet. A Singapore Airlines a földre parancsolta két, Rolls Royce hajtóművekkel felszerelt gépét.

Nem repülnek a Singapore Airlines Boeing 787 Dreamliner gépei. Ezúttal nem magára a repülőgépre volt panasz, mint a vélhetően vezérlőszoftvere miatt két katasztrófát elszenvedett 737 MAX 8 modell esetében, hanem a Rolls Royce által gyártott hajóművekre.

A légicég közölte, hogy kétségei vannak a hajtómű élettartamát illetően.

Az ok: úgy találták, hogy túl hamar korrodálódnak és repednek el a Rolls Royce Trent 1000 TEN hajtóművek turbinalapátjai, ezért két gépet kivontak a forgalomból. A hír nyomán gyorsan estek a londoni tőzsdén a brit gyártó részvényei, egy ponton 2,7 százalékos volt az értékvesztés.

A Trent 1000 TEN hajtóművek kapcsán már korábban is felmerültek anyagfáradási kérdések – így a nagy nyomásnak kitett turbinalapátoknak a vártnál gyorsabb elkopása is. A TEN változat erősebb, mint a szimpla 1000-es széria. A hajtóművet az észak-angliai Derbyben tervezték és fejlesztették ki.

A cég szóvivője a felmerült kételyekre azzal válaszolt, hogy ők már “a modellek megjelenésekor közölték a légicégekkel, hogy a turbinalapátok élettartama korlátozott.”

A Rolls Royce hozzátette, hogy kifejlesztették a lapátok javított változatát, és most folynak a tesztek.

A brit gyártó már korábban bocsánatot kért, amiért nagyszámú Boeing Dreamliner gépet kellett a földre parancsolni a hajtóművel kapcsolatos gondok miatt.

A vizsgálat időszakára a Singapore Airlines más gépeket állított üzembe az érintett útvonalakon, ugyanakkor tájékoztatta utasait, hogy fennakadások alakulhatnak ki, mert a cseregépek kevesebb utast tudnak szállítani, mint a Dreamlinerek.

“Sajnáljuk a kellemetlenséget és őszintén bocsánatot kérünk utasainktól, akiknek utazási terveire kihathat a helyzet és köszönjük megértésüket” – közölte a légicég.

A Rolls Royce februárban közölte, hogy 790 millió fontot költ el a korábban előirányzott 554 helyett. A cégnél azt mondták:

nem tudják, hány repülőt érinthet a gond.

Februárban azonban tudni lehetett, hogy 35 Dreamliner várta a földön, hogy felújítsák a hajtóműveit, és a vállalat azt mondta, az év végére 10-re próbálja csökkenteni a földön ragadt gépek számát.

Dreamlinerek találhatók többek között a japán ANA, az új-zélandi légitársaság, a British Airways, a Virgin Atlantic és a norvég légitársaság flottájában.

Nyitókép: pixabay
A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018