A berlini kormány immár ötödik alkalommal tartott csúcsértekezletet a német autógyárak vezetőivel a régebbi típusú dízelmeghajtású gépkocsik utólagos átalakításának támogatására, de eddig csak kis lépésekkel sikerült haladni az eredetileg kitűzött cél felé. Angela Merkel kancellár ugyanis már a dízelbotrány kirobbanását követően hangsúlyozta, hogy kormánya mindent elkövet az okozott károk maradéktalan kijavítására, és ezzel párhuzamosan a levegő tisztasága érdekében hozott uniós előírások betartására. Eddig azonban főleg a közigazgatási bíróságok intézkedtek a légszennyezés visszaszorítására, ugyanis sorozatban tiltják be a régebbi típusú dízelautók forgalmát a nagyvárosokban.
Tegnap Köln és Bonn került sorra, így jövő év áprilisától az euro 4-es, szeptembertől pedig már az euro 5-ös dízeleutók sem hajthatnak be a két Rajna-parti városba.
Ezzel egyidőben Berlinben a közlekedésügyi- valamint a környezetvédelmi miniszter újabb egyeztetésen igyekezett megállapodni a dízelautók utólagos átalakításának támogatásáról, de ezúttal sem sikerült megegyezni a gépkocsi-tulajdonosok dízelbotrányból eredő kárának teljes kiegyenlítésében. Az értekezletet követő sajtótájékoztatón Andreas Scheuer közlekedésügyi miniszter elmondta:
- a Volkswagen és a Daimler esetében 2400 euróról sikerült 3 ezerre emelni a dízelautók utólagos átalakítására felajánlott összeget. A Daimler ugyanakkor közleményében kikötötte, hogy az utólagosan beépített berendezésnek hatósági engedéllyel kell rendelkeznie és bizonyíthatóan hozzá kell járulnia a légszennyezés csökkentéséhez.
- A BMW viszont csupán annyi engedményt tett, hogy prémiumot fizet arra az esetre, ha valaki régi típusú dízelét újra cseréli. Az autók átalakításában nem hajlandóak részt venni. A gyár szerint a dízelmotorok utólagos műszaki átalakításához még felgyorsított fejlesztési munkával is legalább három évre lesz szükség egy tömeggyártásra érett berendezés előállításához. "Inkább egy teljes lefedettségű töltőállomás hálózatot kellene létrehozni az elektromos mobilitás számára" - jelentette ki Manfred Schoch, a BMW üzemi tanácsának az elnöke.
A legújabb megállapodás pikantériája, hogy
az ajánlat kizárólag azon gépkocsitulajdonosokra vonatkozik, akik a dízeltilalommal sújtott városokban laknak.
Lapértesülések szerint a Volkswagen és a Daimler tegnapi ajánlata messze nem elegendő a dízelautók utólagos átalakításának költségeire, de a két cég ezáltal is ki akarja domborítani, hogy nem érzi felelősnek magát a dízel-botrányért. Az ellenzéki zöldpárt pedig azt veti a kormány szemére, hogy a gépkocsi-konszernekkel kötött, távolról sem egyértelmű megállapodásokkal közvetve hozzájárul a cégek kereskedelmi forgalmának növeléséhez.
Tény, hogy a dízelautók eladása jelentősen visszaesett. Míg a benzinmeghajtású kocsik iránti kereslet hat százalékkal nőtt, a dízelautók forgalmazása töretlenül csökken, és idén – a tavalyi szinthez viszonyítva – már csaknem 30 százalékkal esett vissza. Míg a használt dízelkocsik iránti belföldi érdeklődés szabályosan pang, a külföldről érkező igények egyre emelkednek, így
ebben az évben már kereken 20 százalékkal több használt német dízelautót adtak el – főként kelet-európai országokba –, mint tavaly.