Zavartalanná és biztonságosabbá válhat a folyami közlekedés a Dunán, a bősi vízlépcsőn. Az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz elnevezésű uniós költségvetési forrásból származó 123 millió eurós támogatásról szóló szerződést írt alá Érsek Árpád, Szlovákia közlekedési minisztere. A tárca ennyi pénzt kap a vízlépcső zsilipkamráinak felújítására. A Híd minisztere elmondta, már nem elég folyamatosan karbantartani a vízlépcső 24 éve üzemelő zsilipkamráit, az állami költségvetésből viszont nem tudtak annyi pénzt elkülöníteni, amennyi a kamrák felújítására szükséges. Az állam 21 millió euróval tudja támogatni az átépítést, így összességében 144 millió eurós beruházásról van szó. Érsek Árpád, közlekedésügyi miniszter:
„A vízlépcsőn a hajókamrák kapuit kell megjavítani, ami nagyon fontos. Ha kiesés van, akkor megáll a hajóforgalom, és ez nagy problémákat jelent Szlovákiának, akárcsak a fuvarozóknak. Úgy érzem, hogy a felújítás által kényelmesebbé válik a dunai hajózás. Az átépítésnek a tervek szerint 2020-ra kell elkészülnie” – tájékoztatott a miniszter.
A projekt jelenleg a megvalósíthatósági tanulmány készítésénél tart, amely az uniós finanszírozás elengedhetetlen előfeltétele. A projekt kivitelezéséért a környezetvédelmi minisztérium a felelős. Solymos László, környezetvédelmi miniszter:
„Most fogjuk elindítani ezt a projektet. Az Európai Unióval megegyeztünk a támogatásról, Már olyan állapotban vannak ezek a kapuk, hogy régen hozzá kellett volna látni a felújításukhoz, de eddig sajnos nem volt rá pénz, úgyhogy csak toldoztuk-foltoztuk azokat. Előfordult, hogy a hajók nekimentek. A közbeszerzést már a jövő év első felében kiírjuk, hogy minél hamarabb megkezdődhessenek a felújítási munkálatok” – mondta Solymos László, Szlovákia környezetvédelmi minisztere.
A bősi vízlépcsőn évente megközelítőleg 285 000 ember és mintegy 6 millió tonnányi rakomány halad át. A létesítmény a felújítási munkálatok alatt továbbra is folyamatosan üzemel majd.