A legnagyobb, a tőzsdén is jegyzett vállalatokat tömörítő francia magáncégek egyesülete, rövid nevén az Afep általában rendkívül diszkrét, nyilvánosan csak kivételes esetekben szólal meg - írja a Les Echos gazdasági napilap, hozzátéve, hogy a szervezet tagjainak túlnyomó része most mégis megnyilvánult azt jelzi, hogy valóban nagy a baj.
A legismertebb és legbefolyásosabb társaságok vezetői vasárnap közzétett levelük bevezetőjében hangsúlyozzák, hogy a nyílt dialógus jegyében megfogalmazott javaslataikkal egy olyan pillanatban fordulnak a kormányhoz, amikor Franciaország külkereskedelmi mérleg hiánya történelmi rekordokat döntöget, a vállalatok árrései pedig soha nem látott mértékben beszűkültek.
Franciaországnak teljes mélységében át kell alakulnia - állapítják meg a szöveg szerzői, figyelmeztetve, hogy az állami kiadások szintje immár a bruttó hazai termék 56 százalékát emésztik fel, ami megfogalmazásuk szerint elérte az elviselhetőség határát. A katasztrófa elkerülése érdekében az államnak a következő öt évben 60 milliárd eurós megtakarítást kell végrehajtania saját magán - vélik a cégvezetők, a vállalatok versenyképességének javításához pedig szerintük a munkaerőt sújtó terhek mértékét két év alatt 30 milliárd euróval kellene csökkenteni.
Ez utóbbi intézkedést a cégvezetők szerint a jelenlegi 19,6 százalékos áruforgalmi adó 1,4 százalékos felemeléséből lehetne finanszírozni, ami gyakorlatilag megegyezik azzal az elképzeléssel, amit Nicolas Sarkozy korábbi köztársasági elnök újraválasztása estére kilátásba helyezett.
A gazdasági miniszter hétfőn máris jelezte, hogy kizártnak tarja a 30 milliárd eurós tehercsökkentést, azzal ugyanis szerinte a franciák vásárlóerejét gyengítenék. A felhívásra egyébként a Szocialista Párt korábbi főtitkára, Martine Aubry kifejezetten ellenségesen reagált, a párt hétvégi kongresszusáról azt üzente az aggódó cégvezetőknek, hogy inkább saját vállalatuk háza táján keressék a versenyképesség javítását elősegítő intézkedéseket.
A kormánynak ugyanakkor rendkívül óvatosan kell eljárnia, hiszen a jövő évi költségvetési tervezettel a vállalatok jelentős részét már maga ellen haragította, és az elégedetlenkedők köre napról napra bővül. Helyzetét bonyolítja, hogy néhány nap múlva nyilvánosságra hozzák azt a versenyképesség javító javaslatcsomagot, amelyet Francois Hollande rendelt meg Louis Gallois-tól, az Airbus repülőgyártó volt vezérigazgatójától. Márpedig az eddig kiszivárgott információk szerint a dokumentum ugyanazokat a lépéseket tartalmazza, mint amelyeket a vasárnap megfogalmazott levelükben a cégvezetők követelnek.
Átépítés kezdődik a Keletiben, sok vonat csak Kelenföldig jár két hónapon át – íme, a részletek





