Közös irányítás alá kerülhet a Typhoon Eurofighter harci gép gyártója és az F-35 gép alkatrész-beszállítója, valamint a polgári repülésből ismert Airbust előállító cég, ha a hatóságok rábólintanak a brit BAE Systems és a francia-német EADS fúziójára.
Gazdasági elemzők szerint a lépést a józan ész is diktálja, mivel az európai országoknak szorosabbra kell vonniuk a védelmi együttműködést, miközben nem hajlandók annyit költeni rá, mint az Egyesült Államok.
A BAE 35 ezer brit dolgozója azonban félti a munkahelyét. Emellett aggódnak az Airbus-gyártó EADS részvényesei is a pénzük miatt. Az amerikai kormány, amely a BAE védelmi cég legnagyobb megrendelője nem szeretné, ha az európaiak túl könnyen hozzáférnének védelmi technológiájához.
Franciaországban, az Airbus dolgozói dühösen fogadták a tervezett egyesülés hírét, amit a médiából tudtak meg. "Figyelni fogjuk, hogy a munkahelyteremtés legyen az első számú prioritás" - mondta az egyik nagy szakszervezet képviselője. Úgy tűnik, a francia kormányt is meglepte a terv, míg német kormányképviselők pókerarccal fogadták, de hírek szerint náluk sem túl népszerű az ötlet. Egyetlen érintett kormány sem tudná vállalni többezer dolgozó elbocsájtását.
A német sajtó a hétvégén megkérdőjelezte, hogy mi értelme van egy sikeres polgári repülőgyártó cég és egy "problémás fegyverzetgyártó" egyesülésének.
A Reuters elemzése szerint azért, mert mindez nagy lépés lenne a hatékonyabb európai védelmi ipar felé. "Támogatjuk az európai védelmi ágazat megerősítését és versenyképessége növelését" - közölte egy EU-forrás, miközben érdekes módon a NATO nem kommentálta a hírt.
Ugyanakkor a Reuters idézte Nick Witneyt, az Európai Védelmi Ügynökség volt vezetőjét, aki szerint "többet kapnánk az adónkért".
A NATO és az EU is nemrég olyan projekteket hagyott jóvá, amelyek a védelmi képességek közös kezelését támogatják, például a légi utántöltés és a tábori kórházak fejlesztése terén. Bár a Líbia elleni tavalyi légikampányt hivatalosan az európai szövetségesek vezették, valójában amerikai segítségre szorultak harci gépeik légi utántöltése és a légi felderítés terén.
Védelmi szakértők szerint a saját kapacitásaikat féltékenyen őrző európai tagállamok nagy pénzeket költenek el védelemre, de sokat el is pazarolnak. Miért kell 6 különféle 8x8-as járművet gyártani az EU-ban? - tette fel a kérdést egy német cég vezetője.
Az ügylet még korántsem végleges, mert nincs rendezve az úgynevezett aranyrészvények kérdése, amelyekkel az érdekelt országok kormányai megvétózhatnák az új vállalat esetleges kivásárlását.
A rendőrség szerint gond van az új Sió-zsilippel