Nicolas Sarkozy francia elnök emlékezetes próbálkozása volt, amikor igyekezett elejét venni annak, hogy a francia autógyárak Csehországba és Szlovákiába helyezzék át a termelést. Sarkozyt protekcionistának minősítették, ő akkor azt mondta: a védelem a francia munkavállalókat illette meg.
Sergio Marchinonne, az olasz Fiat vezérigazgatója viszont egyenesen örülne, ha nem hazájában gyártanák a vállalat autóit. "A 2010-re jelzett profitból egyetlen centet sem Olaszországban termelnek meg" - mondta egy hétvégi tévéinterjúban. "A Fiat nem tudja az idők végezetéig veszteséggel üzemeltetni ezeket a gyárakat" - közölte.
A Fiat csoportnak világszerte 188 gyára van és 190 ezer embert alkalmaz. A dolgozók kevesebb, mint a fele olaszországi, amivel a Fiat az ország legnagyobb alkalmazója.
Marchionne azonban úgy látja, hogy ennek véget kell vetni. "A Fiatnak jobb lenne, ha leírná Olaszországot, amely a 118. a 139 vizsgált országban a munkahatékonyság szempontjából, és 48. az üzleti versenyképesség terén" - magyarázta, bár azt nem közölte, honnan vette az adatokat.
A Fiat-vezér szerint az olasz gazdaság évről évre veszít versenyképességéből és lemaradt a többi ország mögött. Ez azonban nem a dolgozók hibája - tette hozzá.
Marchionne korábban magára haragította a szakszervezeteket, amikor tervekkel állt elő a hatékonyság növelésére. A részvényesek szeptemberben jóváhagyták azt az ötletét, hogy adják el a cégnek a nem az autógyártáshoz kapcsolódó tevékenységeit.
A Fiat mindeközben növelni kívánja részesedését az amerikai Chryslerben - a jövő év végéig a mostani 20-ról 35 százalékra. Ezt megelőzően azonban sikeresen be akar vezetni egy, az amerikai piacon kicsinek számító 1,4 literes motort, majd egy olyan kocsi gyártását akarja megkezdeni az Egyesült Államokban, amelynek fogyasztása 100 kilométerenként maximum hét liter. Az autót Dodge márkanévvel forgalmazzák majd, de az Alfa Romeo Guiliettára épülne.
A kormányok és befektetők által megmentett Chrysler még nyolcmilliárd dollárral tartozik az amerikai és a kanadai kormánynak. Ha visszafizeti a pénzt, akkor a két állam eladja a részesedését és a Fiat akár 51 százalékosra emelheti részesedését. Marchionne azt mondta: ez a lehetőség most még nem foglalkoztatja.
A kecskeméti gyorshajtó kapott egy 468 ezres csekket, aztán még valamit