eur:
412.84
usd:
391.24
bux:
79034
2024. november 28. csütörtök Stefánia

A Fiat az olasz gyárainak a felszámolására készül?

A Fiat autógyár jobban járna, ha minden gyártótevékenységét külföldre helyezné át - mondta az óráscég vezérigazgatója. A kijelentés azért is meglepő, mert a hitelválságot követő években Európán belül is megerősödtek a protekcionista elképzelések, és a politikai vezetők már azt is meg akarták akadályozni, hogy a gyárak az unió keleti felébe települjenek át.

Nicolas Sarkozy francia elnök emlékezetes próbálkozása volt, amikor igyekezett elejét venni annak, hogy a francia autógyárak Csehországba és Szlovákiába helyezzék át a termelést. Sarkozyt protekcionistának minősítették, ő akkor azt mondta: a védelem a francia munkavállalókat illette meg.

Sergio Marchinonne, az olasz Fiat vezérigazgatója viszont egyenesen örülne, ha nem hazájában gyártanák a vállalat autóit. "A 2010-re jelzett profitból egyetlen centet sem Olaszországban termelnek meg" - mondta egy hétvégi tévéinterjúban. "A Fiat nem tudja az idők végezetéig veszteséggel üzemeltetni ezeket a gyárakat" - közölte.

A Fiat csoportnak világszerte 188 gyára van és 190 ezer embert alkalmaz. A dolgozók kevesebb, mint a fele olaszországi, amivel a Fiat az ország legnagyobb alkalmazója.

Marchionne azonban úgy látja, hogy ennek véget kell vetni. "A Fiatnak jobb lenne, ha leírná Olaszországot, amely a 118. a 139 vizsgált országban a munkahatékonyság szempontjából, és 48. az üzleti versenyképesség terén" - magyarázta, bár azt nem közölte, honnan vette az adatokat.

A Fiat-vezér szerint az olasz gazdaság évről évre veszít versenyképességéből és lemaradt a többi ország mögött. Ez azonban nem a dolgozók hibája - tette hozzá.

Marchionne korábban magára haragította a szakszervezeteket, amikor tervekkel állt elő a hatékonyság növelésére. A részvényesek szeptemberben jóváhagyták azt az ötletét, hogy adják el a cégnek a nem az autógyártáshoz kapcsolódó tevékenységeit.

A Fiat mindeközben növelni kívánja részesedését az amerikai Chryslerben - a jövő év végéig a mostani 20-ról 35 százalékra. Ezt megelőzően azonban sikeresen be akar vezetni egy, az amerikai piacon kicsinek számító 1,4 literes motort, majd egy olyan kocsi gyártását akarja megkezdeni az Egyesült Államokban, amelynek fogyasztása 100 kilométerenként maximum hét liter. Az autót Dodge márkanévvel forgalmazzák majd, de az Alfa Romeo Guiliettára épülne.

A kormányok és befektetők által megmentett Chrysler még nyolcmilliárd dollárral tartozik az amerikai és a kanadai kormánynak. Ha visszafizeti a pénzt, akkor a két állam eladja a részesedését és a Fiat akár 51 százalékosra emelheti részesedését. Marchionne azt mondta: ez a lehetőség most még nem foglalkoztatja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Szájer József: a gondolataimat mostantól elmondom, de nem térek vissza a hivatásos politizáláshoz

A politika egy bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam, viszont gondolkodóként talán tudok olyanokat mondani még, ami figyelemre méltó, és ami esetleg érdekes lehet – mondta Szájer József, a Szabad Európa Intézet igazgatója, a Fidesz korábbi európai parlamenti képviselője. Az InfoRádió Aréna című műsorában kifejtette, hogy miként reformálná meg az Európai Uniót és arról is beszélt, milyen változást hozhat Donald Trump elnöksége.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.28. csütörtök, 18:00
Demeter Szilárd
a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×