Rómában megszokott látvány a kék megkülönböztető jelzéssel száguldó és a parkolóhelyeket elfoglaló hivatali kocsi. A hivatalnokoknak ugyanis a legkisebb önkormányzatnál is jár az autó és a sofőr, és ez már komoly érvágás a költségvetésnek. Silvio Berlusconi miniszterelnök ezért áldozatvállalást kér - jegyezte meg a brit Financial Times.
Nehéz pontosan megmondani, hogy pontosan hány hivatali kocsi, avagy "auto blu" is fut az olasz utakon. Renato Brunetta közigazgatási miniszter májusban autószámlálást jelentett be, azzal a céllal, hogy takarékoskodásba kezdjen az állam.
"Nem vagyok fundamentalista, csak közgazdász. Nem azt mondom, hogy biciklivel kell járnunk, de szükséges a takarékosság és az átláthatóság" - mondta az angol gazdasági napilapnak.
Ez a két fogalom nem feltétlenül jellemző az olasz politikai életre, és Brunetta kezdeményezését nemtetszés fogadta. Az illetékes "ellenségeket" emlegetett, és azt mondta, hogy különböző megoldásokkal - fenyegetéssel, ígérgetéssel, feketelistákkal, hívóközpontok útján és revizorokkal - kellett hozzájutnia az adatokhoz. "Nagyon fárasztó volt" - tette hozzá.
A miniszternek és embereinek a részleges flottaszámítás után sikerült megállapítania, hogy körülbelül 90 ezer hivatali kocsit használhatnak az országban, melyeket 60 ezer sofőr vezet - főállásban. Mindez négy milliárd eurójába kerül az olasz adófizetőknek.
Az intézményekre lebontott adatokat közzétették a közigazgatási minisztérium honlapján, az állampolgárokat pedig felszólították, hogy maguk is végezzenek felmérést, ha tudnak, és egy speciális e-mail címen jelentsék, mit tapasztaltak.
A felmérés szerint a legtöbb kocsival - 1562 - autóval az igazságügyi minisztérium rendelkezik. A miniszterelnöki hivatalnak 30 járműve van, köztük néhány Maserati luxuskocsi.
A választott politikusokat 10 ezer autó furikázza Itáliában, míg a kijelölt hivatalnokokat 20 ezer. 65 ezer kocsit használnak iratok és csomagok szállítására.
Brunetta nem állt meg az autós-felmérésnél, korábban már publikálta a hivatalnokok és konzultánsaik fizetéseit. A nyári szünet után olyan törvénytervezetet akar benyújtani, ami külső beszállítóknak írna ki versenyszerződést a hivatali személyek szállítására. Becslései szerint ezzel a felére tudnák leszorítani a költségeket.
Brunetta ugyanakkor óvakodik az igazán kemény lépésektől: a 60 ezer sofőrt nem bocsátanák el, hanem csak "produktívabb" elfoglaltságot találnának nekik. Õ maga egyelőre megtartotta BMW-jét.
Nem természetes okból volt földmozgás Budapest határában - itt a magyarázat