eur:
399.12
usd:
366.89
bux:
87872.68
2025. március 16. vasárnap Henrietta
A complex electronic circuit board containing an artfiicial intelligence chip
Nyitókép: Jonathan Kitchen/Getty Images

Várhatóan ezek a trendek határozzák majd meg a mesterséges intelligenciát 2025-ben

Az előrejelzés szerint az MI észrevétlenül be fog épülni mind az életünkbe, mind az üzleti folyamatokba.

"2025-ben a mesterséges intelligencia szinte láthatatlanul beépül az életünkbe és az üzleti folyamatokba. A siker titka az adatok megfelelő kezelése, a modern rendszerek használata, valamint az emberek és AI hatékony együttműködése lesz" - írja közleményében a SAP Hungary vezérigazgatója, Pintér Szabolcs. A szoftvercég vezére szerint 5 meghatározó téma lesz majd előtérben, amik várhatóan átalakítják az üzleti világot az MI területén.

1. A többügynökös rendszerek térnyerése

Az AI ügynökök jelenleg fejlődésük korai szakaszában vannak. Az SAP előrejelzése szerint 2025-ben ezek az ügynökök sokat fejlődnek, és autonómabbá válnak. Az AI ügynökök képesek lesznek önállón tervezni, értékelni a helyzeteket, eszközöket használni, döntéseket hozni, így következetesen egyre hitelesebben reflektálni a folyamatokra a nekik kiadott célok elérése érdekében. Képesek lesznek együttműködni emberekkel és más AI-rendszerekkel:

az AI nemcsak egyetlen feladatot lát majd el, hanem "több ügynökből" álló rendszerek alakulnak ki, amelyek összetett problémákat oldanak meg csapatként.

Ezek a rendszerek proaktívan reagálnak majd üzleti eseményekre, mint például beérkező ügyfélmegkeresésekre vagy ellátási lánc zavarokra, automatikusan előkészítve a döntéshozatali folyamatokat az emberi felhasználók számára.

2. A nagy nyelvi modellek fejlődése új irányokat vesz: a kontextus és az adatok minősége az új prioritás

A nagy nyelvi modellek (LLM-ek) egyre inkább elérhetővé válnak az általános generatív AI feladatokhoz. Azonban az SAP hangsúlyozza, hogy az AI modellek hatékonysága nem az adatmennyiségen, hanem a pontos és releváns adaton múlik. Emellett olyan modellek terjednek el, amelyek többféle bemenetet - szöveg, kép, hang - lesznek képesek egyszerre kezelni és értelmezni. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy modelljeiket finomhangolják és adaptálják egyedi, tartalomban gazdag adatforrásaikhoz, ezáltal növelve a generatív AI teljesítményét és csökkentve a téves következtetések lehetőségét.

3. Az AI bevezetése az üzleti életbe: az innovációtól a gyakorlatig

Az AI már nem csupán kísérleti technológia lesz, hanem kulcsfontosságú szerepet kap a mindennapi üzleti folyamatokban, például az ügyfélkezelésben, az ellátási lánc menedzsmentben és az adatelemzésben. Kiemelten megnő az adatintegráció jelentősége: az SAP kiemeli, hogy a vállalatoknak biztosítaniuk kell adataik megbízhatóságát és relevanciáját, mivel az AI modellek teljesítménye nagymértékben függ az általuk feldolgozott adatok minőségétől.

A cégeknek modern adatkezelési rendszereket kell bevezetniük, hogy kiaknázhassák az AI lehetőségeit.

A hagyományos szoftverek, a statikus szoftverfunkciók fejlesztése helyett az "eredmény-alapú szolgáltatások" kerülhetnek előtérbe, amelyek a folyamatok céljainak elérésére összpontosítanak. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nem csupán szoftvertermékeket kínálnak majd, hanem olyan szolgáltatásokat, amelyek konkrét üzleti eredményeket biztosítanak ügyfeleik számára.

4. Felhasználói élmény: Az AI mint új felhasználói felület

A mesterséges intelligencia már nemcsak a háttérben dolgozik, hanem egyre inkább közvetlenül befolyásolja, hogyan lépünk kapcsolatba a technológiával.

Az AI előtt álló következő mérföldkő az emberek, adatok és folyamatok zökkenőmentes egyesítése az üzleti eredmények fokozása érdekében. 2025-ben várhatóan növekszik az AI alkalmazása a munkatársak körében, mivel az emberek felismerik az AI-jal való együttműködés előnyeit. Az AI lehetővé teszi, hogy természetes nyelven kommunikáljunk a rendszerekkel, megkönnyítve a munkát. Nem helyettesíti tehát, hanem kiegészíti az emberi munkát.

Az emberek stratégiai és kreatív gondolkodása az AI analitikai képességeivel kombinálva új lehetőségeket nyit meg az innováció és a termelékenység terén.

2025-re az alkalmazások és a szoftverek határai elmosódnak, az AI átfogó megoldásokként működik, integrálva az adatokat, folyamatokat és felhasználókat. Az AI társalkalmazások új felhasználói felületté válnak a rendszerekkel való interakcióban, így a szoftverek hozzáférhetőbbé és könnyebben használhatóvá válnak az emberek számára.

5. Szabályozás: az innováció és az etika egyensúlya

Az AI fejlődése új kihívásokat jelent a szabályozás számára. Az AI-hoz kapcsolódó szabályozási keretek egyre összetettebbé válnak, és 2025-re világszerte különböző irányelvek és jogszabályok születhetnek. A cégeknek biztosítaniuk kell, hogy AI-rendszereik biztonságosan, etikusan és felelősségteljesen működjenek, és hogy innovációikat az etikai normák és a jogi előírások betartása mellett valósítsák meg, ezzel hozzájárulva a mesterséges intelligencia biztonságos fejlődéséhez. Az SAP hosszú távú víziója szerint a szabályozási viták a technikai részletek helyett az emberi értékek és az AI közös jövőjére helyezik majd a hangsúlyt.

Címlapról ajánljuk
A klímaváltozás miatt lépnek a biztosítók: a veszélyes helyeken magasabb lesz a díj

A klímaváltozás miatt lépnek a biztosítók: a veszélyes helyeken magasabb lesz a díj

Los Angelesben hónapokkal a tűzvész előtt a biztosítók a magas kockázat miatt felmondták az ingatlanok tűzkárbiztosítását. Kaliforniában hurrikánra nem lehet biztosítást kötni, megfizethetetlen lenne. E példákkal illusztrálta az InfoRádióban Szikszai József, a Generali kárrendezési igazgatója, milyen hatása van a klímaváltozásnak a biztosítási piacra.

A Liverpool elveszítette a Ligakupa döntőjét

A Liverpool – elsősorban gyenge támadójátéka miatt – 2-1-re kikapott a végig agresszíven, erőteljesen és gyorsan játszó Newcastle Unitedtől. Chiesa szépítő gólja túl későn esett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.17. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem professzor emeritusa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×