2024. május 2. csütörtök Zsigmond
paleontologists hand with brush cleansing fossil bone from sand and stone
Nyitókép: Евгений Харитонов/Getty Images

Korrigálták a földtörténet legsúlyosabb kihalási eseményét

A földtörténet legsúlyosabb kihalási eseménye, amelyben a szárazföldi fajok 90 százaléka pusztult el, több mint 200 millió évvel ezelőtt következett be – állapította meg egy kínai tudósok által vezetett kutatócsoport. Korábban a tudósok a tömeges kihalás időpontját 252 millió évvel ezelőttre tették.

A Nancsingi Egyetem által közzétett tanulmányból kiderül, hogy a különböző ökoszisztémák eltérő ütemben válaszoltak a környezeti hatásokra, s ez segített a tömeges kihalás folyamatának pontosításában.

A mintegy 300 millió évvel ezelőtt kezdődött és 250 millió évvel ezelőtt befejeződött perm időszak végén bekövetkezett tömeges kihalás volt a földtörténet legsúlyosabb tömeges kihalási eseménye, amelynek következtében

a tengeri fajok több mint 80 százaléka, a szárazföldi fajoknak pedig mintegy 90 százaléka pusztult el

– mondta el Sen Su-csung, a kutatás vezetője, a Nancsingi Egyetem tudósa, a Kínai Tudományos Akadémia tagja.

Sen felidézte: korábban a tudósok úgy vélték, hogy a tömeges kihalás 252 millió évvel ezelőtt következett be, de az adat pontosításához hiányoztak a különböző régiókban és ökoszisztémákban lezajlott folyamat részletes kutatásai. Több mint 10 évnyi, terepről történt mintavétel és izotópos kormeghatározás után azonban kínai és amerikai kutatóknak sikerült pontosan meghatározni a szárazföldi élőlények tömeges kihalásának konkrét időpontját a Földön.

A kutatásban összehasonlították a szárazföldi és tengeri tömeges kihalás időpontját a különböző szélességi körökön, és az egyes ökoszisztémák jellemzőit is bemutatták a kihalási időszakban.

A Science Advances című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint a szárazföldi élővilág tömeges kihalása az alacsony szélességi körökön 251,88 millió évvel ezelőtt kezdődött, legalább 60 ezer évvel később, mint a tengeri élővilág tömeges kihalása, és legalább 430 ezer évvel később, mint a szárazföldi élet magasabb szélességi körökön bekövetkezett tömeges kihalása.

A kutatók a globális paleontológiai adatbázisra támaszkodva elemezték a biodiverztitás változását a különböző szélességi körökön a tömeges kihalás előtt és után. Eredményeik szerint a kihalás az alacsony szélességi körökön később következett be, és viszonylag kisebb arányú volt. Ezt a tudósok azzal magyarázták, hogy azokban a térségekben a szárazföldi ökoszisztéma ellenállóbb volt a környezeti nyomással szemben.

Sen a legújabb kutatási eredményeket összegezve elmondta, hogy a perm időszak végén a szárazföldi élőlények tömeges kihalása először a nagy szélességi körökön kezdődött, majd fokozatosan terjedt tovább a középső és kis szélességi körökre. Hozzáfűzte, hogy a tengeri ökoszisztémák összeomlása másként zajlott, és gyorsabban következett be.

Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Hétfőn 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a Mol, szombattól egy rendkívüli változással még tovább csökkennek az árak itthon. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ez a bejelentés új helyzetet teremt a kiskereskedelmi piacon. A változáshoz valamilyen mértékben várhatóan minden töltőállomás alkalmazkodik majd és árakat csökkent - mondta az InfoRádiónak Grád Ottó.
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Békekonferencia lesz a háború lezárásáról, elesett Berdicsi- Híreink az ukrán frontról csütörtökön

ATACMS típusú nagy hatótávolság rakétákkal lőtte az ukrán haderő Luhanszkot, több tucat orosz katona meghalt. Támadás érte Odesszát, legalább 13 áldozatról tudni, többnyire civilekről. Valószínűleg kilőtt az orosz haderő egy amerikai HIMARS-rendszert. Az orosz haderő tovább nyomul Ocseretinétől nyugatra. Ukrajna szerint 120 összecsapás történt 24 órán belül az orosz alakulatokkal. Svájcban béketárgyalás lesz a háború lezárásáról, de Oroszország nem megy el. Moszkva ma bejelentette: orosz kézre került a donyecki Berdicsi. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.