2024. április 27. szombat Zita
Structure core Earth. Structure layers of the earth. The structure of the earths crust. Earth cross section in space view. Elements of this image furnished by NASA. 3D rendering
Nyitókép: Rost-9D/Getty Images

Különös dologra derült fény a Föld mélyével kapcsolatban

Fiatal kőzetekben sikerült kimutatniuk amerikai kutatóknak a hélium izotópjait, és ez azt jelenti, hogy az anyag nem az ősi légkörből került oda.

A kutatók régóta úgy gondolják, hogy a Föld magjában lévő hélium lassan, de folyamatosan szivárog a felszín felé, és most sikerült az eddigi legmeggyőzőbb bizonyítékot találni erre. A Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) tudósai 62 millió éves sarkvidéki kőzetekben találtak hélium izotópot, ami alátámasztja az elméletet – számolt be a Hvg.hu.

Mivel a hélium meglehetősen könnyű és kevésbé reakcióképes, nem sok akadálya van annak, hogy a gáz a légkörbe, onnan pedig az űrbe kerüljön. Emiatt meglehetősen ritka anyagnak számít a bolygónkon. Vagyis a Föld vulkáni aktivitás során az elmúlt 4,6 milliárd évben a hélium nagy részének már fel kellett szabadulnia a magból. Az azonban, hogy egy viszonylag fiatal kőzetben találtak ilyen anyagot, azt sugallja, hogy vannak még olyan részek a felszín alatt, ahol találni héliumot – olvasható.

A Science Alert azt írja, a kanadai Baffin-szigeten lévő bazaltos lávakőzetek tartalmazzák a legnagyobb koncentrációban a hélium-3, valamint a valamivel nehezebb hélium-4 izotópot. A keverék a tudósok számára azt jelzi, hogy az anyag nem a légkörből került oda, hanem a magból szabadult fel. Az amerikai Woods Hole Oceanográfiai Intézet

a területről származó kőzetmintákból a légköri szinthez képest ötvenszeres héliumizotóp-arányt mutatott ki.

A hélium szokatlanul magas koncentrációját izlandi mintákból is sikerült kimutatni. Emiatt felmerült, hogy mindkét mintába a földköpenyből származó területről kerülhetett oda az anyag.

A méréseket újra elvégezték, ugyanazzal az eredménnyel. Amellett, hogy az újabb mintákban már hetvenszeres koncentrációt mértek – ez az eddigi legmagasabb, amit sikerült kimutatni –, olyan nemesgázokat is találtak, amelyek szintén a mélyről származnak.

Horton, et al. 2023 / Nature

A Nature-ben bemutatott kutatás arra továbbra sem tudott választ adni, hogy mennyi hélium lehet még a magban, arra viszont igen, hogy az ott lévő anyag folyamatosan szivárog a felszín felé.

Versenyfutás az idővel: hat napja semmi nyoma az eltűnt autista német kisfiúnak

A hét eleje a különböző mentőszolgálatok több száz tagja keresi a hétfő este az alsó--szászországi Bremervördében eltűnt hatéves kisfiút. A rendkívüli erőkkel l folyó kutatást nehezíti, hogy a hatéves Arian autista. Ez az oka annak, hogy a felkutatására a hatóságok a legkülönbözőbb eszközöket vetik be, és az autizmus szakértőivel is konzultálnak. Szombat délutánig azonban még semmi eredmény nélkül, de nem adták fel a reményt.