Infostart.hu
eur:
356.45
usd:
308.6
bux:
132231.01
2026. június 10. szerda Gréta, Margit
Nyitókép: Pixabay

A zsíros ételek az agynak is bezavarhatnak

Egy új tanulmány azt állítja, hogy a magas zsír- és kalóriatartalmú ételek az agy és a belek közötti kapcsolatot is összezavarhatják, ez pedig a kalóriabevitel szabályozására lehet rossz hatással.

A Journal of Physiology folyóiratban nemrégiben bemutatott kísérleteket patkányokon végezték. Az egyedeket több csoportra osztották: egy, három, öt vagy 14 napig voltak magas zsír- és kalóriatartalmú étrenden – számolt be a Hvg.hu.

Azon állatoknál, amelyek tovább voltak magas kalória- és szírtartalmú étrenden, a jelátviteli út az agy és a belek között megszakadt, és ettől kezdődően a szervezetük nem tudta úgy szabályozni a kalóriabevitelt, mint előtte. Ennek az útvonalnak a fontos részei a csillag alakú sejtek, az asztrociták, amik a működésük során képesek fékezni a táplálékbevitel és a bevitt ételmennyiséget szabályozni. Ám, mint az a kísérletben kiderült, ezek idővel érzéketlenné válhatnak a magas zsírtartalmú ételekkel.

A Science Alert cikke szerint a gond jellemzően a magas zsírtartalmú étrend első 3–5 napjában ütötte fel a fejét. A kutatás arra is rámutatott, hogy 10–14 nap magas zsír- és kalóriatartalmú étrend után az asztrociták már nem reagáltak, az agy kalóriaszabályozási képessége pedig úgy tűnt, elveszett.

A kutatók szerint, bár a kísérlet csak patkányokat vizsgált, joggal feltételezhető, hogy az emberekre is érvényes. A szakemberek abban bíznak, hogy a kutatási eredményeik az elhízás elleni küzdelemben lehetnek hasznosak.

Címlapról ajánljuk

Európai Bizottság: Magyarország hivatalosan benyújtotta módosított helyreállítási és ellenállóképességi tervét

Miután itthon korrupcióellenes törvénycsomagot nyújtott be a kormány, Brüsszelben is beadta a tervet az uniós pénzek hazahozatalára. Ez olyan beruházásokat is tartalmaz, amelyek olyan ágazatokat támogatnak, mint az energiaipar, a lakhatás, a közlekedés, a vállalkozások. Az EU értékeli a tervet, amit júliusban fogadhatnak el.
inforadio
ARÉNA
2026.06.11. csütörtök, 18:00
Dénes Ferenc sportközgazdász
Dénes Tamás az InfoRádió főmunkatársa, futballtörténész és -szakíró
Ukrajna evakuál, közel lehet a háború lezárása – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Ukrajna evakuál, közel lehet a háború lezárása – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Az orosz Ria Novosztyi ukrán forrásokra hivatkozva arról ír, hogy Kijev két városból is elköltözteti a lakosságot. Ugyanakkor az itteni helyzet csalóka, a front többi részén az oroszok egyre rosszabb helyzetben vannak. Például az ukrán dróncsapások miatt komoly üzemanyaghiány alakult ki Oroszország déli régióiban. A Krasznodari határterületen pánikszerű tankolási hullám indult el, míg a Krím félszigeten tovább szigorították a májusban bevezetett jegyrendszert – írja a Reuters. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×