2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Pixabay

Fabútorokat nyomtatnak - örökre a múlté lehet az erdőirtás

Egy tanulmány szerint civilizációnk születése óta már kivágtuk a világ fapopulációjának 54 százalékát, az erdőirtás mértéke azonban fenntarthatatlan, és ez az egyik elsődleges oka az egyre gyakrabban előforduló hőhullámoknak, aszályoknak és a cunamiknak.

Még mindig óriási mértékben vágnak ki fákat olyan termékek előállításához, mint például a gyógyszerek, a gumi, a papír és a bútorok. Egy új technológia azonban mindezt örökre megváltoztathatja: 2022 májusában jelent meg egy tanulmány, amiben a kutatók a világ első 3D nyomtatott, laboratóriumban körülmények között növesztett faanyagáról számoltak be.

A tanulmány szerzői egy zinnia elegans nevű virágos növény, közismertebb nevén a rézvirág sejtjeiből állítottak elő tetszőleges formára szabható anyagot. A kutatók szerint az újszerű megközelítésnek köszönhetően bármilyen alakú és méretű fadarabot elő lehet majd állítani. Tehát, ha asztalra van szükségünk, akkor azt a sejtekből közvetlenül meg lehet majd építeni – írja az Interesting Engineering, amit a Portfolio szemlézett.

A kutatók ezt úgy érték el, hogy a közönséges zinnia sejteket először folyékony táptalajjal, majd hormonokat és tápoldatokat tartalmazó géloldattal kezelték. A hormonok koncentrációjának megváltoztatásával a kutatók meg tudták változtatni a fa keménységét, az anyag sűrűségét és más fizikai jellemzőit. Ez az első módszer, amelyben szövettervezést alkalmaznak egy növényi anyag laboratóriumi előállításához.

Korábban a tudósok csak állati sejteket szaporítottak hasonló módszer alapján. A kutatók azt tervezik, hogy a következő alkalommal már fenyő sejtjeiből nyomtatnak majd formákat, amivel már nagyon közel kerülhetünk ahhoz, hogy az erdőirtás örökre a múlté legyen – olvasható.

Versenyfutás az idővel: hat napja semmi nyoma az eltűnt autista német kisfiúnak

A hét eleje a különböző mentőszolgálatok több száz tagja keresi a hétfő este az alsó--szászországi Bremervördében eltűnt hatéves kisfiút. A rendkívüli erőkkel l folyó kutatást nehezíti, hogy a hatéves Arian autista. Ez az oka annak, hogy a felkutatására a hatóságok a legkülönbözőbb eszközöket vetik be, és az autizmus szakértőivel is konzultálnak. Szombat délutánig azonban még semmi eredmény nélkül, de nem adták fel a reményt.