Infostart.hu
eur:
365.6
usd:
316.93
bux:
149312.18
2026. augusztus 11. kedd Tiborc, Zsuzsanna
Nyitókép: Pixabay

A demencia kockázata pofonegyszerűen csökkenthető

Napi egy pohár narancslé csaknem 50 százalékkal csökkentheti a demencia kockázatát egy amerikai kutatás szerint.

Napi egy kis pohár narancslé jelenősen csökkentheti a demencia kialakulásának kockázatát - ezt állapította meg egy nagy léptékű, hosszú távú amerikai kutatás.

A Neurology folyóiratban megjelent tanulmány szerzői 1986 és 2002 között kísérték figyelemmel csaknem 28 ezer amerikai férfi gyümölcs- és zöldségfogyasztását és kognitív funkcióit. A résztvevők a kutatás kezdetekor átlagosan 51 évesek voltak.

Az étkezési szokásaikat kérdőívvel mérték fel, melyet négyévente töltettek ki a résztvevőkkel.

A kutatás eredményei szerint a napi egy kis pohár narancslét elfogyasztó férfiaknál 47 százalékkal csökkent a demencia kialakulásának kockázata azokhoz képest, akik kevesebb mint egy pohár narancslét ittak havonta.

Egy másik fontos megállapítása a kutatásnak, hogy a legtöbb zöldséget fogyasztó férfiaknál 34 százalékkal kisebb esélye volt az emlékezet hanyatlásának.

"A tanulmány legfontosabb faktora, hogy több mint húsz éven át tudtunk követni egy nagy létszámú csoportot, és nagyon beszédes eredményeket kaptunk" - hangsúlyozta a Harvard Egyetem T. H. Chan Közegészségügyi Intézetének kutatója, Changzheng Yuan, a tanulmány vezető szerzője.

Yuan ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel a gyümölcslé rendszerint sok kalóriát, nagy mennyiségű gyümölcscukrot tartalmaz, nem tanácsos napi 1,2-1,7 deciliternél többet inni belőle.

"A gyümölcsök és zöldségek tele vannak vitaminokkal és tápanyagokkal, köztük antioxidánsokkal, amelyek segítik az agyműködést" - mondta el Hannah Gardener, a Miami Egyetem kutatója, aki nem vett részt a kutatásban.

Az idős korban kialakuló demencia a kognitív képességek és az emlékezet hanyatlásával jár, és egy idő után a mindennapi teendők elvégzésében is akadályozza a pácienst. A becslések szerint 2015-ben világszerte 46,8 millióan éltek demenciával, de a londoni központú Nemzetközi Alzheimer-betegség Kutató nonprofit szervezet 2050-re 131,5 millió beteget vetít előre.

Címlapról ajánljuk
Horn Gábor az államfőválasztásról: a Tisza él a Fidesz által megteremtett eszközökkel

Horn Gábor az államfőválasztásról: a Tisza él a Fidesz által megteremtett eszközökkel

Kedden köztársasági elnököt választ az Országgyűlés. Az egyetlen jelölt a Tisza Párt által felkért Baka András, a Legfelsőbb Bíróság korábbi elnöke. Az államfőválasztásról, valamint a köztársasági elnöki tisztség magyarországi szerepéről és társadalmi megítéléséről kérdezte az InfoRádió Horn Gábort, a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökét.

Lakatos Mónika az Arénában: van, ami a sok időjárási rekordnál is érdekesebb ebben a nyárban

Több abszolút időjárási rekord is megdőlt júniusban és júliusban Magyarországon, de történt a rekordoknál is érdekesebb, ugyanakkor riasztóbb változás is az időjárásunkban – mondta Lakatos Mónika, a HungaroMet éghajlatkutatója az InfoRádió Aréna című műsorában.
inforadio
ARÉNA
2026.08.11. kedd, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Fontos adat jön, erre szegeződik minden tekintet!

Fontos adat jön, erre szegeződik minden tekintet!

Nagyjából stagnáltak a hétfői kereskedésben a vezető európai és amerikai részvényindexek, a befektetők újabb impulzusokra várnak. Témákból pedig van bőven, a befektetők a Hormuzi-szoros körüli bizonytalanság, a magasabb olajárak és az inflációs kockázatok mellett már a szerdai amerikai inflációs adatra figyelnek, ami érdemben befolyásolhatja az amerikai jegybank kamatpályájával kapcsolatos várakozásokat. Kedden vegyesen alakult az ázsiai részvénypiacok mozgása, a dél-koreai tőzsde erősödött, a kínai részvénypiacok viszont estek. Az európai tőzsdéken kis emelkedéssel indult a nap.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×