2024. április 19. péntek Emma
A Nemzetközi Űrállomás a Hold előtt Salgótarjánból fotózva 2018. július 5-én.
Nyitókép: MTI / Komka Péter

A NASA ugródeszkának használhatná a Holdat az új felfedezés nyomán

Vízjeget fedeztek fel a kutatók a Hold felszínén. A NASA igazgatója szerint a friss kutatási eredmény új alapokra helyezheti az égitest felderítését, és könnyebb lehet majd teljesíteni a Donald Trump által kitűzött célt is.

A valószínűleg ősi eredetű vízjeget a Hold északi és déli sarkán figyelték meg a kutatók. A tudósok szerint a Holdon megfigyelt vízjég foltokban helyezkedik el. A Hold déli pólusán a jég főleg a kráterekben koncentrálódik, az északin viszont ritkább, jobban szétszóródott foltokban található. A mostani felfedezésről a tudósok azt állítják, hogy határozott bizonyítékokkal támasztható alá.

A Hold hőmérséklete nappal a 100 Celsius-fokot is elérheti, ami nem a legmegfelelőbb környezet a felszíni jég megmaradásának. A Hold tengelyferdesége miatt azonban akadnak olyan területek a pólusain, ahová soha nem ér el a napfény. A sarkokon állandóan árnyékban lévő kráterek hőmérséklete nem emelkedik mínusz 157 Celsius-fok fölé, és ez már olyan környezet, amelyben a vízjég sokáig stabilan meg tud maradni.

Irány a Hold!

Jim Bridenstine, a NASA igazgatója szerint a vízjég felfedezése megkönnyíti az elnöki elvárás teljesítését, Donald Trump ugyanis tavaly decemberben jelentette be, hogy a NASA első feladatai között lesz újra embert küldeni a Holdra.

"Annak a szerkezetnek, aminek az építésén dolgozunk, egy részét nemcsak újrahasználható rakétaként fogjuk alkalmazni, hanem a Föld és Hold között közlekedő szerkezet minden egyes elemét újrahasznosíthatónak tervezzük" – nyilatkozta a Reutersnek az igazgató.

Jim Bridenstine hozzátette: a víz jelenléte energiaforrást jelenthet a rakéták közlekedése szempontjából is.

A készülő szerkezetek pedig nem csupán a Hold, hanem a Mars felfedezésére is képesek lesznek.

"Az ok, amiért a Holdra megyünk, az, hogy csökkentsük a kockázatot, kipróbáljuk a képességeinket és a technológiát, hogy aztán az egészet átvigyük a Marsra. Ez a leggyorsabb és a leghatékonyabb út a Marsra".

A NASA tervei között szerepel egy, a Hold körüli pályán keringő űrállomás megépítése is.

Újabb részletek az idősek jogosítványáról

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en, közöttük igen magas korú jelentkezők is.