2024. április 19. péntek Emma
Világűr, 2016. május 20.Az amerikai Országos Repülésügyi és Űrkutatási Hivatal, a NASA által 2016. május 20-án közreadott, a Hubble űrtávcsővel készített felvétel a Marsot borító felhőtakaróról május 12-én. A vörös bolygó május 22-én kerül oppozícióba, azaz Nappal szembenállásba. Mivel a Föld és a Mars is ellipszispályán kering, ezért néhány nap eltéréssel kerül földközelbe. Távolsága a Földtől május 22-én 47,4 millió km lesz, míg május 30-án 46,8 millió km, a legközelebbi az elmúlt 11 évben. (MTI/EPA/NASA/Hubble)
Nyitókép: .

Lekörözte a Mars a többi bolygót

Legalább 100 millió évvel korábban szilárdult meg a Marson az a kéreg, amely a sziklás bolygókon lehetővé teszi az élet kialakulását úgy, mint a Földön.

A szakértők a Black Beauty nevű Mars-meteoritból vett cirkonszemcséket elemezve megállapították, hogy a vörös bolygó külső rétege 4,547 milliárd évvel ezelőtt szilárdult meg, tehát csak 20 millió évvel a Nap születése után.

"A Mars elsődleges kéregformálódása sokkal gyorsabban történt, mint korábban gondoltuk" - mondta Martin Bizzarro, a bolygók és csillagok kialakulásával foglalkozó dán központ, a Centre for Star and Planet Formation kutatója és a témában a Nature című tudományos magazinban megjelent tanulmány szerzője.

"Eredményeink alapján a Marson jóval hamarabb lehettek óceánok és potenciális élet is, mint a Földön"

- fejtette ki Bizzarro. A víz az élet alapvető előhírnöke, legalábbis a tudomány jelenlegi állása szerint.

A Mars egykor jóval "Föld-szerűbb" lehetett sűrű légkörrel, bőséges vízzel és globális óceánokkal.

Eddig a matematikai modellek alapján azt feltételezték, hogy a vörös bolygó megszilárdulása 100 millió éven át tartott. Az új tanulmány ezt vitatja.

A cirkon olyan, mint egy időkapszula

A vizsgálat során "egy darab Marsot" vizsgáltak, amelyet a Szaharában fedeztek fel 2011-ben. A Black Beauty 320 grammot nyomott, amikor megtalálták. A tudósok 44 grammot leválasztottak az értékes kőzetről és összezúztak 5 grammot. Így ki tudtak vonni 7 cirkondarabot, amelyet a kísérletek során használhattak.

A tudósok megmérték az urániumból származó ólmot, amely a cirkonba került, amikor a fiatal Mars olvadt magmája megkeményedett. Ezáltal precízen meg tudták állapítani a kéreg korát, amelyből a cirkon kialakult.

"Örülök, hogy ezt a módszert választottuk. A cirkon olyan, mint valami időkapszula" - mondta Bizzarro.

Hogyan alakultak ki a bolygók?

A bolygók kialakulására két fő modell létezik. Az egyik szerint ez fokozatokban történik: apró porrészecskék úgynevezett planetezimálokká - 10-100 kilométer átmérőjű kőzetekké - olvadnak össze, amelyek összeütközve planetáris embriókká, majd bolygókká alakulnak 50-100 millió év alatt.

Egy újabb elmélet szerint a bolygók növekedése sokkal gyorsabban zajlik le és a folyamat során a részecskék rétegesen egymásra halmozódnak centiméterenként, illetve méterenként és laza kötésbe kerülnek gázokkal.

A tanulmány adatai az újabb elméletet erősítik a Föld-szerű bolygók gyors formálódásáról.

Bizzarro szerint

ez azt sugallja, hogy valami hasonló történhetett a Föld esetében is, de csak miután a Föld "kipihente" azt a hatalmas becsapódást, amely révén kialakult a Hold mintegy 4,4 milliárd éve.

A Marsról úgy tartják, hogy sűrű fémes maggal rendelkezik, melynek átmérője mintegy 1800 kilométer, és elsősorban vasból, nikkelből és kénből áll. A magot egy nagyrészt szunnyadó köpeny veszi körül mintegy 1500 kilométer vastagságban, ezt főként szilícium, oxigén, vas és magnézium alkotja. Végül a kéreg mintegy 50 kilométeres mélységben található, és legfeljebb 125 kilométer vastag.

Orbán Viktor: eljött az idő, hogy Budapest után Brüsszelben is megmentsük a szabadságot

"Amíg nemzeti kormány lesz, Magyarország nem lép be az ukrajnai háborúba senkinek az oldalán" - jelentette ki a Fidesz EP-kampánynyitó rendezvényén pénteken Orbán Viktor pártelnök. "No migration, no gender, no war" - adta ki a hármas jelszót.

Kaiser Ferenc: a mérsékelt izraeliek nem Iránt féltik, hanem az amerikai fegyvercsomagot

Hírügynökségi jelentések szerint az izraeli hadsereg csapást mért több célpontra Iránban, de ezt Izraelben hivatalosan nem erősítették meg. Irán azt közölte, hogy a légvédelme működésbe lépett, és az okozott robbanásokat a közép-iráni Iszfahán körzetében. Kaiser Ferenc, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense szerint ez izraeli jelzés, figyelmeztetés volt Iránnak a hétvégi zsidó állam elleni támadása után.