Infostart.hu
eur:
363.26
usd:
314.93
bux:
150022.25
2026. augusztus 14. péntek Marcell

Az energiaital-fogyasztás veszélyeire intenek a kardiológusok

Az energiaitalok önmagukban nem veszélyesek, a koffein túladagolása azonban a fiataloknál, fiatal felnőtteknél és a szívbetegséggel élő felnőtteknél életveszélyes ritmuszavart okozhat.

A veszélyekre egy nemzetközi kardiológuscsoport hívta fel a figyelmet a Canadian Journal of Cardiology című kanadai szaklapban.

Az Élelmiszerbiztonsági Európai Hatóság (EFSA) nemrég hozta nyilvánosságra a koffeinről szóló biztonsági szakvélemény vázlatát, amely szerint "az adagonkénti 200 milligramm és a napi legfeljebb 400 milligramm koffein az európai felnőttek számára egészségügyileg kockázatmentes".

A kutatócsoport a kockázat kérdését az energiaitalok fogyasztása felől közelítette meg. A kutatást Fabian Sanchis-Gomar, a madridi Október 12. Kórház kutatóintézetének munkatársa vezette.

"Az energiaitalok hirtelen szívhalált okozhatnak fiataloknál, látszólag egészséges embereknél. A már szívbetegséggel élők számára a halálos aritmia, vagyis szívritmuszavar kockázata jelentős. Egy esetben például sportolás és egy energiaital elfogyasztása után pitvarfibrillációt regisztráltak egy 13 éves fiúnál. Ez a tünet nem szívbeteg gyerekeknél normális esetben rendkívül ritka" - írják a szakértők.

A kutatók becslése szerint a 12 és 19 év közöttieknek csaknem egyharmada rendszeresen fogyaszt koffeintartalmú italt. "Ezekben az italokban nagy mennyiségben van jelen a koffein, ami jelölve is van rajtuk. Ugyanakkor gyakran álcázott koffeint, például guaranát tartalmazhatnak, amely a kávébabok élénkítő anyagának többszörösét tartalmazhatja.

Az Egyesült Államokban 2007-ben 5500 koffein-túladagolásos esetet regisztráltak, 46 százalékukban 19 év alatti személy szorult segítségre.

A szakértők szerint nagyon fontos az energiaitalok elővigyázatos fogyasztása. Naponta 250 milliliter biztonságos és elviselhető az egészséges szervezetnek, sportteljesítmény fokozására azonban nem szabadna ilyen italt fogyasztani.

Alapbetegséggel élőknek ajánlott megkérdezni egy kardiológust az őket érintő kockázatokról. Alkohollal és egyéb drogokkal történő együttes fogyasztása pedig mindenképpen kockázatos és akár halálos kimenetelű is lehet.

Címlapról ajánljuk
Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Ez már nem csak a hajósok problémája: mindenkit érinthet a Duna drámai vízszintje

Minden európai folyón gondot okoz az alacsony vízállás, az áruszállítás szempontjából fontos Rajna és Duna legnagyobb részén gyakorlatilag ellehetetlenült a teherhajózás – mondta el az InfoRádióban a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. Bencsik Attila hangsúlyozta: csak azokon a folyószakaszokon tudnak közlekedni a hajók, ahol vízlépcsőt építettek.
inforadio
ARÉNA
2026.08.14. péntek, 18:00
Major Róbert
rendőr ezredes, egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem RTK Közbiztonsági Tanszékének vezetője
Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Lángokban a legnagyobb dunai kikötő, Zelenszkij egy titokzatos tervről beszélt - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Az éjszaka folyamán Oroszország támadást hajtott végre az izmajili kikötő területén Odessza megyében, károkat és tüzet okozva - közölték az ukrán hatóságok a Reuters szerint. A román határ közelében fekvő Izmajilben található Ukrajna legnagyobb Duna menti kikötője, amely gabonát és egyéb árukat kezel. Kijevnek és a nemzetközi partnereinek van egy közös terve arra, hogy Moszkvát a háború befejezésére kényszerítsék - jelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán államfő tegnap. Zelenszkij szerint a terv a Vlagyimir Putyin orosz elnökre nehezedő nyomáson alapszik - írja a Kyiv Independent. Cikkünk folyamatosan frissül.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×