2024. május 2. csütörtök Zsigmond

A Voyager-1 még nem hagyta el a Naprendszert

Tavasszal még vitatott volt, mostanra azonban a szerkezet által küldött adatok újabb elemzése alapján szinte teljes bizonyossággal eldőlt, hogy a Voyager-1 űrszonda még nem hagyta el a Naprendszert.

Kutatók a Science című tudományos folyóirat friss számában három tanulmányban írnak arról, hogy az 1977-ben a Jupiter és a Szaturnusz vizsgálatára útnak indított szerkezet számukra is ismeretlen tájakon, de még a Naprendszeren belül halad. Szokatlan átjáró ez, ahol a helioszférán belül, a Nap által generált töltött részecskék eltűnnek, viszont nagy a kozmikus sugárzás mennyisége.

E két tényező alapján a tudósok egy része nemrég arra jutott, hogy a Voyager-1 az ember építette első szerkezetként 2012. augusztus 25-én végre valóban elérte a csillagközi teret.

Mostanra viszont bizonyítást nyert, hogy ez még nem történt meg. Az űrszondát körülvevő mágneses tér orientációja ugyanis nem változott. Mindez az jelenti, hogy a Voyager-1 még mindig a Naprendszer "fennhatósága" alatt áll.

Leonard Burlaga, az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA Goddard-központjának munkatársa, a Voyager-misszió egyik felelőse úgy fogalmazott, ez nagyon erős bizonyíték arra, hogy a szonda még mindig a mágneses hüvelyben jár. (A mágneses hüvely a helioszférának a terminációs lökés és a - napszelet a csillagközi széltől, a csillagközi gáz atomjaitól, részecskéitől elválasztó - heliopauza közötti része.)

Hozzátette, a galaktikus kozmikus sugárzásból jövő részecskék Voyager-1 körüli eloszlása sem olyan volt, ahogy az a csillagközi térben várható lenne. A töltött részecskék, amelyek a kozmikus szomszédságban szupernóvaként ellobbant csillagokból származnak, sajátságos irányban orientálódtak. Ez arra enged következtetni, hogy az űrszonda egyfajta mágneses határzónában jár, ahol a Naprendszeren belüli és az azon kívüli részecskék könnyedén "helyet cserélhetnek", de még mindig a Nap "fölénye" érvényesül.

Ennek az űrbéli mezsgyének a megismerése a tudósok számára is meglepetés. "Nincs magyarázatunk arra, hogy miért találtunk rá erre a régióra" - mondta Burlaga.

A veterán szerkezet ikertestvére, a Voyager-2, amely egy másik irányban halad a Naprendszer pereme felé, mindeddig nem ütközött hasonló jelenségbe, és talán nem is fog. "Szemben a testvérével, ő pontosan azt látja, amit a modellek előrevetítettek, hogy látni fogunk" - jegyezte meg Ed Stone, a misszió vezető tudósa, a Kaliforniai Műszaki Egyetem, a Caltech kutatója. A Voyager-1 talán egy szokatlan helyen jár, ahol a mágneses hüvely és a csillagközi tér csatlakozik.

A szerkezet jelenleg 18 milliárd kilométerre van a Földtől. Ilyen távolságból a rádiójelek 17 óra alatt érnek ide.

A tudósok nem tudják, hogy az űrszonda még meddig utazik, mire eléri a csillagközi teret, lehet, hogy néhány hónapig, de lehet, hogy még évekig. Amint a fent említett paraméterek közük mind a háromban bekövetkezik a szignifikáns változás, az új korszakot jelent majd az űrkutatásban, mert azt fogja jelenteni, hogy a Voyager-1 valóban kilépett a Naprendszerből.

A plutónium hajtotta szerkezet 2020-ig bírja ellátni üzemanyaggal műszereit, 2025-re azonban teljesen "le fog merülni".

Wéber Gábor elmondta, ki szorongathatja meg Max Verstappent

A hétvégi Forma–1-es Miami Nagydíjon is a Red Bull és Max Verstappen a fő esélyes – mondta az InfoRádióban Wéber Gábor. A kommentátor a 2024-es szezon első öt versenyének legfontosabb történéseit is elemezte, valamint kitért arra is, milyen következményei lehetnek annak, hogy Adrian Newey tervezőmérnök 2025-ben már biztosan távozik a vb-címvédő istállótól.
Békekonferencia lesz a háború lezárásáról, elesett Berdicsi – Híreink az ukrán frontról csütörtökön

ATACMS típusú nagy hatótávolság rakétákkal lőtte az ukrán haderő Luhanszkot, több tucat orosz katona meghalt. Támadás érte Odesszát, legalább 13 áldozatról tudni, többnyire civilekről. Valószínűleg kilőtt az orosz haderő egy amerikai HIMARS-rendszert. Az orosz haderő tovább nyomul Ocseretinétől nyugatra. Ukrajna szerint 120 összecsapás történt 24 órán belül az orosz alakulatokkal. Svájcban béketárgyalás lesz a háború lezárásáról, de Oroszország nem megy el. Moszkva ma bejelentette: orosz kézre került a donyecki Berdicsi. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.