2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Újabb helyen találták meg a hosszú élet titkát

Amerikai és tajvani kutatók étrendi megszorítás nélkül is sikeresen hosszabbították meg egy egysejtű élesztőgomba élettartamát azáltal, hogy beavatkoztak az öregedésért felelős fehérje működésébe - számolt be róla a Science Daily című tudományos ismeretterjesztő portál.

A szóban forgó enzim kémiai átalakulása - acetilezése - úgy működött az élesztőben, mint a visszaszámláló óra. Az acetilezett fehérje jelen volt a fiatal sejtben, ám az élesztőgomba öregedésével fokozatosan eltűnt.

A Johns Hopkins Egyetem kutatóinak sikerült leírniuk az életkortól függő fehérjeváltozat teljes szabályozási folyamatát. Amikor eltávolították a fehérjeváltozatot, akkor az élesztőgomba élettartama lerövidült, amikor pedig helyreállították a gyártását, akkor a sejt élettartama jelentősen megnőtt.

A kutatók úgy vélik, olyan molekuláris folyamatra bukkantak, amely szabályozza egy élő szervezet élettartamát. Mivel hasonló útvonal az embernél is létezik, elképzelhetőnek tartják, hogy ez a fehérjeváltozat, és annak termelődése lehet az egyik kulcsa annak, hogy milyen hosszú lesz egy ember élete.

Jef Boeke, a kutatók egyike hozzátette, hogy az élesztőnél most leírt folyamat nem azonos azzal, amelyben a kalóriamegszorítás hatását vizsgálták. "Úgy hisszük, most először olyan biokémiai útvonalunk van a fiatalsághoz és az öregedéshez, amelynek semmi köze nincs az étrendhez" - hangsúlyozta Boeke.

Az eredeti tanulmányt a szerzők a Cell című szakfolyóiratban ismertették.

Wéber Gábor elmondta, ki szorongathatja meg Max Verstappent

A hétvégi Forma–1-es Miami Nagydíjon is a Red Bull és Max Verstappen a fő esélyes – mondta az InfoRádióban Wéber Gábor. A kommentátor a 2024-es szezon első öt versenyének legfontosabb történéseit is elemezte, valamint kitért arra is, milyen következményei lehetnek annak, hogy Adrian Newey tervezőmérnök 2025-ben már biztosan távozik a vb-címvédő istállótól.
Szép pluszban zárt Amerika

Vegyes mozgásokat láttunk ma a nemzetközi részvénypiacokon, Európában a befektetők a Fed tegnapi üzeneteit emésztették, miközben tovább dübörgött a gyorsjelentési szezon is, például Európa legnagyobb cége, a gyógyszergyártó Novo Nordisk, valamint a Shell is ma jelentett - mindkét cég megverte az elemzői profitvárakozásokat. A vezető amerikai indexek egy százalék körüli pluszban fejezték be a napot. Ezzel a mai napi izgalmaknak még nincs vége, hiszen az amerikai zárás után jelent majd az Apple is, amely jelenleg a világ második legértékesebb cége a Microsoft után.