2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Biztonságosabb a "finomított" botox

Brit kutatóknak sikerült a Clostridium botulinum anaerob baktérium által termelt toxin, a botulinum molekuláinak a "szétdarabolását" és "újraépítését" újszerűen megoldaniuk, így a "finomított" botox biztonságosabban alkalmazható idegrendszeri betegségek kezelésére.

A Medical Research Council molekuláris biológiai laboratóriumának munkatársai kutatásaikról a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences), az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában számoltak be.

Az utóbbi években a botulinum gyógyszerként elterjedt a neurológiában, ahol a Parkinson-kórral járó remegés enyhítésére és fájdalomcsillapítására alkalmazzák. Ez év júliusában Nagy-Britannia elsőként engedélyezte a migrénes fejfájás csillapítására szolgáló botoxkészítmény forgalmazását.

A Medical Research Council tudósai megtanulták a botulinum molekuláit alkotó "építőköveket" külön-külön is előállítani, majd a továbbiakban "összekapcsolni" ezeket. Az "összekapcsolási" eljárásnak köszönhetően egy "finomított" botoxszerű molekula jött létre, amelyet igen egyszerűen lehet alkalmazni a gyógyászatban, viszont mentes a nemkívánatos toxikus mellékhatásoktól.

"Lehetővé válik botoxalapú gyógyszerek előállítása biztonságosabb és olcsóbb módon. Ez az első alkalom, hogy fehérjemolekulákkal képesek voltunk úgy bánni, mint a Lego játék elemeivel. Összevissza keverjük őket, s kedvünk szerint csatlakoztatjuk egymáshoz, hogy olyan gyógyszeralapanyagokat nyerjünk, amelyekről korábban nem is álmodhattunk" - hangsúlyozta a kutatást irányító Bazbek Davletov.

A kutatók úgy vélik, hogy a botox tartós fájdalomcsillapítóként is beválhat. A módszerrel távlatilag lehetővé válhat olyan készítmény előállítása, amelynek egyetlen injekciója 4-6 hónapra megszabadítja a pácienst a szenvedéseitől.

Erre az adatra vártak a piacok egész héten - Mennyire korai az öröm a tőzsdéken?

Péntek délután megérkeztek a várt foglalkoztatottsági adatok az Egyesült Államokból. Az áprilisi számok alapján optimisták lehetnek a befektetők azzal kapcsolatban, hogy valóban a lehűlés jeleit mutatja az amerikai munkaerőpiac, a friss adatok azonban egyúttal felerősíthetik a recessziós félelmeket is. A közlés ezúttal is nagyobb elmozdulásokat hozott a dollár piacán és a tőzsdéken is, melynek következtében az EUR/USD árfolyama és az S&P 500 is is kritikus szintre ért. Éppen ezért megnéztük, hogy mit mutatnak jelenleg a grafikonok.